De Nummer 1 in Keto en Intermittent Fasting

12 soorten fruit die je tijdens het keto dieet kunt eten

  • Door: Chris
  • Datum: augustus 27, 2021
  • Leestijd: 5 min.

Het keto dieet kenmerkt zich door de zeer lage dagelijkse inname van koolhydraten. Gezien het feit dat veel soorten fruit hoog in koolhydraten zijn betekent dat je er een groot aantal uit je dieet moet schrappen. Gelukkig zijn er nog genoeg soorten fruit over die je wél kan eten tijdens het keto dieet! Als je goed kiest kan je dus zeker toegeven aan je fruit-craving. De volgende 12 soorten fruit die je (bijna allemaal) zonder problemen kunt eten tijdens het keto dieet.

Onderaan dit artikel vind je een handig overzicht per soort fruit en het aantal calorieën, vetten, koolhydraten en eiwitten.

1. Blauwe bessen

Bessen zijn erg geliefd binnen het keto dieet. Zodoende kan de blauwe bes uiteraard niet wegblijven uit de lijst. Blauwe bessen bevatten naast vitamine C en vitamine A ook het mineraal mangaan. Dit mineraal beschermt het lichaam tegen virussen. Qua koolhydraten zit je ook goed. 100 gram blauwe bessen, wat een ruime portie is, bevat nog niet eens 12 gram koolhydraten. Je kan de bessen als snack eten maar ze zijn ze ook heerlijk om te verwerken in keto gerechten als koolhydraatarme pannekoeken.

2. Aardbeien

Heb je zin een zoete fruitsoort? Kies dan voor aardbeien. Deze heerlijke fruitsoort zit boordevol vitamine C en bevat ook nog eens kalium en foliumzuur. Wat betreft koolhydraten zit je ook zeker goed, een schaaltje aardbeien van 100 gram bevat slechts 5 gram koolhydraten. Je kan deze fruitsoort dus zeker aan het keto dieet toevoegen, of je ze nou rauw eet of verwerkt in een gerecht.

3. Watermeloen

Helaas is dit een van de fruitsoorten die je beperkt kan eten gedurende het ketogeen dieet. Gelukkig zal de fruitsoort in kleine hoeveelheden geen probleem vormen. In watermeloen veel vitamine A en vitamine C. Met 100 gram watermeloen zit je ongeveer op 8 gram koolhydraten, dat kan dus zeker in het ketogeen dieet passen! Watermeloen is verder natuurlijk heel lekker op zichzelf, bijvoorbeeld op een warme zomerdag. Een tip is om je watermeloen in blokes te snijden en in te vriezen. Dan kan je af en toe een blokje te pakken als je zin hebt in zoet fruit, heerlijk.

4. Citroen

Ook citroenen zijn een ‘staple’ in het keto dieet. Anders dan de twee eerder genoemde fruitsoorten hebben citroenen een frisse en zure smaak. Maar dat niet alleen, ze zijn namelijk ook een belangrijke bron van vitamine C. Een hele citroen bevat ongeveer 6 gram koolhydraten. Aangezien je ook prima een halve citroen kan verwerken in je eten of je sap, zal je waarschijnlijk niet eens aan de 6 gram koolhydraten komen. Wat betreft de suggesties, citroensap kan je bijvoorbeeld toe voegen aan je water maar je kan het ook verwerken in een warm gerecht om het een frisse smaak te geven.

5. Rode bessen

We komen terug op een zuurdere fruitsoort, rode bessen. Deze bessen worden ook wel kleine vitamine bommetjes genoemd. Ze bevatten namelijk veel vitamine C, vitamine B en een aantal K-vitamines. Verder vind je ook mineralen als kalium, ijzer en calcium terug in de rode bes. Qua koolhydraten klinkt het ook positief, de bessen bevatten per 100 gram niet eens 4,5 gram koolhydraten. Rode bessen zijn heerlijk om op te snacken en je kan ze ook verwerken in je nagerechten of salades.

6. Avocados

Grote kans dat je bij het keto dieet gelijk aan avocado’s denkt. Deze fruitsoort is namelijk te vinden in een groot aantal keto gerechten. Er zit ook een kans in dat je denkt; huh, maar avocado is toch geen fruit? Toch wel! Botanisch gezien is het namelijk fruit. Avocado’s bevatten niet alleen allerlei gezonde vetten, maar ze zijn ook nog eens heel laag in koolhydraten. Een halve avocado bevat nog niet eens 2 gram koolhydraten. Perfect dus om als snack te eten of te verwerken in een gerechtje als met ei gevulde avocado.

7. Grapefruit

De grapefruit is ook een fruitsoort die je prima in je ketogeen dieet kan verwerken. Net als de watermeloen is het bij deze fruitsoort ook erg belangrijk dat je slechts een kleine portie neemt. De grapefruit bevat veel vitamine C en vitamine A, en een combinatie van kalium, vezels, lycopeen en choline. De combinatie van de laatste vier helpt bij het beschermen van het hart en reguleert ook de bloeddruk. Per grapefruit zit je ongeveer op 10 gram koolhydraten. Als je je fruitsoort goed uit ziet past deze dus zeker in je keto dieet. De grapefruit is heerlijk om zo, rauw, op te eten.

8. Nectarine

Deze fruitsoort staat binnen het ketogeen dieet eigenlijk bekend als een no-go. Inderdaad, de koolhydraten zijn aan de hoge kant. Een grote nectarine kan gauw 14 gram koolhydraten bevatten. Kies daarom voor een kleinere nectarine, of neem slechts de helft van een grote. Dan moet je goed zitten. Nectarines bevatten niet alleen veel vitamine C, maar ook luteïne. Dit helpt de vruchtbaarheid van de vrouw reguleren en het werkt bovendien als UV filter in het oog. Nectarines zijn heerlijk om zo in te bijten of om in stukken te snijden en als snack of dessert op te eten.

9. Bramen

Bramen zijn nog zo’n fruitsoort die goed binnen het ketogeen dieet past. Ze zitten boordevol vitamine C, vitamien K, en magnesium. Bovendien bevatten ze per 100 gram slechts 5 gram koolhydraten. Perfect dus om over je onbijt te strooien of als avondsnack te eten.

10. Cantaloupe

Nog een meloensoort in deze fruitsoorten lijst. Deze meloen is groen van buiten en oranje van binnen, en het kan zo zoet zijn. Ook deze fruitsoort bevat veel vitamine C, vitamine A, en daarnaast ook kalium. Net als bij een aantal andere fruitsoorten is het bij de cantaloupe erg belangrijk dat je je aan een stricte portiegrootte houdt. De cantaloupe bevat namelijk relatief veel koolhydraten. Per 100 gram van deze meloen zit je op 8 gram koolhydraten. De gemiddelde cantaloupes zijn tussen de 500 en 1000 gram, een hele meloen eten zit er dus niet in. Wat je wel kan doen is kleine stukken cantaloupe wikkelen in bijvoorbeeld prosciutto.

11. Vers kokosnootvlees

Deze lijst eindigt met een verrassende fruitsoort, namelijk kokosnoot. Deze fruitsoort bevat veel vetten, en is zeer laag in koolhydraten. Vers kokosnoot vlees bevat per 100 gram namelijk slechts 3 gram koolhydraten. Deze fruitsoort is heerlijk als snack tussendoor, maar je hebt ook genoeg recepten waarin je kokosnootvlees kan verwerken.

12. Olijven

Werkelijk; olijven behoren net als tomaten en avocado’s tot fruit. Oké, eerlijk is eerlijk, het is wel een  beetje valsspelen, maar de hoeveelheid koolhydraten in olijven is zo laag dat deze niet uit de lijst kon ontbreken. Olijven bevatten per 100 gram namelijk slechts 0,5 gram koolhydraten! Olijven zijn heerlijk op een borrelplakje bij een glas wijn (ja echt, wijn en het ketogeen dieet zijn te combineren).

Overzicht van koolhydraten in fruitsoorten

Snel en makkelijk afvallen met de Keto Revolutie?

In dit artikel heb je gelezen welke 12 soorten fruit je het beste kunt eten met het Keto dieet. Volgens vele wetenschappelijke studies is het volgen van het keto dieet dé manier om snel en gezond af te kunnen vallen. In de Keto Revolutie kun je precies lezen hoe je jouw extra pondjes kunt verliezen en er af kunt houden door informatie, vele tips en heerlijke recepten.

Klik hier om meer informatie te lezen over de Keto Revolutie. Al meer dan 2000+ personen zijn je voorgegaan!

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is keto-ad-onder-artikel.png
bulletproof coffee

Previous Post

Bulletproof Koffie, wat is het?

Next Post

Keto griep: Wat is het?

keto griep