De Nummer 1 in Keto en Intermittent Fasting

Alcohol en afvallen: Is het slecht voor de lijn en je spieren?

  • Door: Chris
  • Datum: september 27, 2021
  • Leestijd: 5 min.

Iedereen kent het wel. Je hebt een feest, verjaardag of festival gehad en je hebt teveel alcohol gedronken die avond. De volgende dag wordt je wakker met een flinke kater en vraagt je af of dat het nou eigenlijk wel waard was. Je voelt je die dag erg beroerd, slap, misselijk of je hebt hoofdpijn. Overmatig alcoholgebruik heeft een grote invloed op je lichaam- en orgaanfuncties. Alcohol, afvallen en spieren gaan niet goed samen. Wat voor invloed heeft alcohol nou eigenlijk op je spieren en afvallen? Alles hierover wordt voor je uitgelegd in dit artikel.

Het effect van alcohol op de spieren

Er is geen twijfel mogelijk dat een effectief voedingsschema kan helpen bij gewichtsverlies en spiergroei. Uit onderzoek blijkt dat, wanneer het gaat om gewichtsverlies of spiergroei, je voeding ongeveer 75% uitmaakt van de vergelijking, waaronder drinken zoals water of koffie. Alcohol speelt daarom ook een grote rol als het gaat om spiergroei. Wanneer je een paar biertjes of wijntjes drinkt, zit je al snel boven je calorische behoefte op een dag. Onderzoek wijst uit dat alcohol een grote impact heeft op spiergroei en het bereiken van je fitnessdoelen. Verder heeft invloed op o.a.

  • Het verslechtert je immuunsysteem
  • Verlaagt testosterongehalte
  • Eiwit synthese
  • Alcohol kan invloed hebben op je energieniveau
  • Dehydratatie

Hieronder bespreken we de verschillende effecten van de consumptie van alcohol op je spieren. Lees verder voor een uitgebreide toelichting!

Alcohol en Muscle Protein Synthesis (MPS)

MPS staat voor spiereiwitsynthese. MPS is de drijvende kracht achter hoe het lichaam reageert op inspanning. Deze reactie houdt rechtstreeks verband met het herstel en spiergroei. Tijdens de herstelperiode na een training is de MPS aanzienlijk hoog, wat goede voeding cruciaal maakt voor spiergroei. Uit onderzoek blijkt dat dit ook de tijd is dat alcohol een zeer negatieve impact kan hebben op je spieren. Train je bijvoorbeeld vrijdag of zaterdag en ga je in de avond alcohol drinken, dan verstoort dit het herstel van je spieren. Dit komt omdat je lichaam zich gaat focussen op het afvoeren van de alcohol in plaats van het aanmaken van spieren. Ook helpt voldoende eiwit na een training niet, wanneer je alcohol consumeert.

Alcohol en je immuunsysteem

Je immuunsysteem bestaat uit een vast aantal cellen en weefsels die je beschermen tegen infecties en je lichaam genezen in geval van infecties of blessures. Een sterk immuunsysteem boost niet alleen je ´performance´ in de gym, maar bevorderd ook spiergroei en gewichtsverlies, wanneer je de juiste voeding tot je neemt. Overmatig alcoholgebruik kan leiden tot een verslechterd immuunsysteem, waardoor je sneller vatbaar bent voor infecties en ziektes. Er kan geconcludeerd worden dat een gezond immuunsysteem van groot belang is om optimaal te presteren en te herstellen van een training.

Alcohol en een lager testosterongehalte

Testosteron is goed voor de spieren. Helaas doet alcohol het omgekeerde voor je spieren en verlaagd het je testosterongehalte. Alcohol is direct giftig voor de testosteron producerende cellen in je testikels.

Alcohol is schadelijk voor de teelballen. Het verstoort namelijk de hormoonproductie door een daling in je testosterongehalte

Op de lange termijn kan de giftigheid van alcohol er voor zorgen dat de ballen krimpen van een man, waardoor het vermogen om testosteron te produceren afneemt.

Alcohol en je energieniveau

Alcohol kan je energieniveau verlagen tijdens trainingssessies. Het veroorzaakt namelijk een verhoging in je bloeddruk en je hartslag. Een verhoogde hartslag tijdens trainingsactiviteiten gecombineerd met stress van de alcohol kan de training erg zwaar maken dan het hoort te zijn. Dit resulteert in een minder effectieve training dan wanneer je niet zou hebben gedronken. Je zult minder afvallen en minder spieren opbouwen door de invloed van alcohol.

Alcohol en dehydratatie

Het is van groot belang om goed gehydrateerd te blijven door de dag heen, maar voornamelijk tijdens je trainingen. Alcohol neemt vocht op uit je lichaam. Hierdoor wordt je lever weer flink aan het werk gezet om het alcohol uit je bloed te halen. Teveel alcohol zorgt ervoor dat je uitgedroogd raakt. Hierdoor loop je een groter risico op blessures of verwondingen, zoals krampen, spiertrekkingen of verrekkingen.

Alcohol, afvallen en sportprestaties

Als laatste vermindert alcohol je sportprestaties. Met name op de lange termijn, wanneer je elk weekend bijvoorbeeld meerdere glazen drinkt. Slaap is erg belangrijk wanneer je regelmatig sport. Alcohol vertraagt het begin van de REM-slaap, waardoor je minder diep en onrustig slaapt. Voldoende en kwalitatieve slaap is noodzakelijk om optimaal te kunnen presteren. Je hebt ongeveer tussen de 7 en 9 uur slaap per dag nodig. Op de korte termijn belemmert alcohol ook je vooruitgang in het sporten.

Uit onderzoek is gebleken dat het drinken van een paar glazen alcohol namelijk je spierkracht vermindert. Ook je hersenen werken de dag erna niet optimaal. Je bent wat trager met het reageren en je coördinatie is wat minder goed. Het hebben van een helder hoofd en een goede focus is nodig om het meeste uit jezelf te halen tijdens het sporten en dat lukt niet wanneer je die dag ervoor alcohol gaat drinken.

Alcohol en spieren

Nu we de factoren hebben besproken waar alcohol een grote impact op heeft, kunnen we concluderen dat alcohol weinig toegevoegde waarde voor je heeft wanneer je een fanatieke sporter bent. Wanneer je regelmatig alcohol consumeert, vertraagt dit de spiergroei en gaan je sportprestaties op zowel de korte als lange termijn ook achteruit. Kun je het toch niet laten om een biertje of wijntje te doen in het weekend? Lees dan de onderstaande tips!

Tips bij consumptie van alcohol

Als laatste geven we je nog wat tips als je toch echt een drankje wil gaan doen in het weekend. Hieronder zijn ze voor je opgesomd:

  • Als je gaat drinken op een avondje of een feest, beperk het tot maximaal 2 á 3 glazen.
  • Drink niet meer dan 1 glas per uur
  • Na een glas alcohol altijd een groot glas met water drinken om gehydrateerd te blijven
  • Drink het liefst alleen wijn of bier, aangezien dit een veel lager alcoholpercentage heeft dan sterke drank.
  • Drink uiteraard alleen als je er echt van geniet en niet omdat anderen het doen

Klaar om het lichaam van je dromen te bouwen?

In dit artikel heb je kunnen lezen wat de invloed is van alcohol op afvallen en spiermassa. Een goed dieet vormt de basis voor succesvol gewichtsverlies. Het enige wat jij nu nog nodig hebt is een goed trainingsschema. Wil je gaan voor een gespierd lichaam en laag vetpercentage? Dan is het Droog Trainen Protocol ideaal voor jou! Met behulp van het Droog Trainen Protocol kun je binnen 8 tot 16 weken effectief je vetpercentage verlagen voor ​een strakker, sterker en gespierder lichaam (​zonder jojo effect!)

Klik hier om meer informatie te lezen over het Droog Trainen Protocol. Al meer dan 2000+ personen zijn je voorgegaan!

snel 4 kilo afvallen

Previous Post

Snel 20 kilo afvallen: Volg deze stappen

Next Post

Hoe kan ik sneller afvallen?

hoe sneller afvallen