De Nummer 1 in Keto en Intermittent Fasting

Calorieën tellen: Waarom het niet werkt

  • Door: Chris
  • Datum: augustus 27, 2021
  • Leestijd: 3 min.

Veel mensen zweren erbij: Calorieën tellen. We nemen in dit artikel door waarom calorieen tellen volgens ons niet werkt.

Het ‘koolhydraat-insulinemodel (KIM)’ zegt dat wanneer we hoog-glycemische koolhydraten eten, zoals suiker en geraffineerde koolhydraten, dit leidt tot veranderingen in het hormoon insuline en dus tot meer honger en een lager energieverbruik.

Langdurige gerandomiseerde gecontroleerde onderzoeken bij mensen ondersteunen het ‘koolhydraat-insulinemodel (KIM)’, terwijl alleen dieronderzoek en kortetermijnonderzoeken zijn gebruikt om zich ertegen te verzetten.

Insulineresistentie kan de oorzaak zijn van de obesitas-epidemie, maar het koolhydraat-insulinemodel kan – door een koolhydraatarm dieet aan te bevelen – ook helpen om de epidemie van insulineresistentie aan te pakken.

Het ‘koolhydraat-insulinemodel’ is iets anders omdat een “eet minder, beweeg meer” -benadering niet heeft gewerkt om zwaarlijvigheid aan te pakken.

WAT VEROORZAAKT ZWAARLIJVIGHEID?

De meeste mensen zullen je vertellen dat het een simpele energieonbalans is. Met andere woorden, gewichtstoename = calorieën in- calorieën uit.

Op het eerste gezicht is dit volkomen logisch. De wetten van de thermodynamica moeten op mensen van toepassing zijn.

Daarom, als we “minder eten” (calorieën in) en “meer bewegen” (calorieën uit), zouden we in staat moeten zijn om af te vallen en een gezond lichaamsgewicht te behouden.

Het probleem is dat, hoewel het energiebalansmodel in theorie werkt, het in de praktijk faalt. De samenleving heeft jarenlang zonder succes de ‘eet minder, beweeg meer’ caloriegerichte benadering van gewichtsbeheersing gepromoot.

“Eet minder, beweeg meer” is onvoldoende advies om de stijgende lijn van zwaarlijvigheid te vertragen.

Om het obesitasprobleem op te lossen, moeten we anders denken.

HONGER EN TE VEEL ETEN

Ten eerste merkt de “KIM” op dat hoog-glycemische koolhydraten, door de insuline-glucagonverhouding te verhogen, brandstoffen ongeveer 3 – 5 uur na een maaltijd verlaagt, wat mogelijk kan leiden tot meer honger en te veel eten.

Een gerandomiseerde gecontroleerde voedingsstudie toonde aan dat een koolhydraatrijk dieet insuline verhoogde en energiebeschikbaarheid in de bloedbaan, inclusief glucose, vetzuren en ketonlichamen, verminderde in vergelijking met een koolhydraatarm dieet ( 1).

Dit is biologisch logisch, aangezien insuline de opname van glucose stimuleert.

De praktische kant van dit fenomeen van lage energiebeschikbaarheid is dat diëten met veel koolhydraten het vermogen van een persoon om op lange termijn gewichtsverlies te behouden door caloriebeperking kunnen aantasten.

Ter ondersteuning van deze mogelijkheid tonen gegevens aan dat, na gewichtsverlies, koolhydraatrijke diëten voor gewichtsbehoud geassocieerd zijn met een 43-51% verhoogde bloedtoevoer naar het beloningscentrum van de hersenen in vergelijking met diëten met een hoger vetgehalte en weinig koolhydraten.

Andere gegevens tonen ook aan dat, zelfs wanneer koolhydraten worden gecontroleerd, de glycemische index de activering van het beloningscentrum in de hersenen aanstuurt, wat eigenlijk zegt dat niet alle bronnen van koolhydraten gelijk zijn in de KIM omdat hogere glycemische koolhydraten insuline in grotere de piek verhogen.

En…

Ten tweede voorspelt de KIM dat diëten met veel koolhydraten het energieverbruik kunnen verlagen als middel om een ​​hoger gewicht te behouden.

Dit werd onderzocht in de Framingham State Food Study, een gerandomiseerde gecontroleerde studie van 20 weken waarin personen die waren afgevallen willekeurig werden toegewezen aan 20% vet 60% koolhydraten (laag vetgehalte), 40% vet 40% koolhydraten of 60% vet 20% koolhydraten (low carb) gewichtsbehoud diëten die werden gecontroleerd op proteïne en waarin calorieën werden aangepast om op gewicht te blijven.

Uit de studie bleek dat, van gemiddeld 120 personen, de koolhydraatarme groep 278 calorieën meer per dag nodig had om op gewicht te blijven in vergelijking met de vetarme groep (Ebbeling et al, 2018, Ebbeling et al, 2020).

Ten derde voorspelt de KIM dat hoge insulinespiegels de brandstofverdeling naar vet kunnen beïnvloeden, zelfs als de calorieën onder controle zijn.

Dit is aangetoond bij ratten waarbij toediening van insuline tot vettoename leidt, zelfs als de calorie-inname en -activiteit onder controle worden gehouden om overmatige gewichtstoename te voorkomen (2) en bij knaagdieren met een calorierijk dieet met veel versus een laag koolhydraatgehalte (3).

Kortom, het KIM-model biedt een nieuwe basis voor oplossingen om zwaarlijvigheid aan te pakken.

Snel en makkelijk afvallen met de Keto Revolutie?

In dit artikel heb je gelezen waarom calorieën tellen niet werkt, en je volgens onze visie beter een keto-dieet kunt volgen. Volgens vele wetenschappelijke studies is het volgen van het keto-dieet dé manier om snel en gezond af te kunnen vallen. In de Keto Revolutie kun je precies lezen hoe je jouw extra pondjes kunt verliezen en er af kunt houden door informatie, vele tips en heerlijke recepten.

Klik hier om meer informatie te lezen over de Keto Revolutie. Al meer dan 2000+ personen zijn je voorgegaan!

keto vetbommen

Previous Post

Wat zijn keto vetbommen en hoe gezond zijn ze?

Next Post

Zwangerschap en het keto dieet

zwanger buik