De Nummer 1 in Keto en Intermittent Fasting

Crash-dieet: Waarom het geen goed idee is

  • Door: Chris
  • Datum: november 12, 2021
  • Leestijd: 3 min.

We krijgen regelmatig de vraag gesteld of een crash-dieet kwaad kan. In dit artikel leg ik je uit waarom een crash-dieet geen goed idee is. De belangrijkste regels voor gewichtsverlies zijn eenvoudig. “Als je in een bepaalde periode minder calorieën eet dan je verbrandt, val je af.”

De lijn die ik er altijd onder zet. “Gezond gewichtsverlies vindt plaats met een snelheid van een halve kilo tot een kilo per week.”
Dit leidt vaak tot directe berekeningen. Als ze 10 kilo willen afvallen, zijn ze verbaasd dat het 20 weken duurt voordat ze dat bereiken.

Veel mensen trappen in een strikte (per ongeluk) dieetval omdat ze zo snel willen afvallen. Je kent ze al, ze “gegarandeerd 2 kilo per week” advertenties om gewicht te verliezen. Geloof me, dat kan alleen als je heel weinig eet.
Om 2 kilo vet in een week te verliezen, moet je minstens 15.000 calorieën minder verbranden dan de calorieën die je die week verbrandde. Denk aan een man die 2500 calorieën per dag verbrandt. In dit voorbeeld zijn er nog maar 300 calorieën per dag over, dus je kunt elke week eten om 2 kilo te verliezen.

Waarom een crash-dieet op de lange termijn niet werkt?

Er zijn drie of meer redenen om snelle maaltijden te vermijden, maar dit zijn de belangrijkste.
Je hebt niets geleerd

Stel dat deze man in dit voorbeeld 10 kilo is afgevallen in een goede maand. mooi! Goed voor hem! Er waren echter geen fundamentele veranderingen in zijn dieet of levensstijl gedurende de maand. Het eten van 300 calorieën per dag is niet het patroon dat u wilt, noch het patroon dat u de rest van uw leven kunt volhouden. Wanneer deze man aankomt na een crashdieet, eet hij zoals gewoonlijk. En het was in de eerste plaats het eetpatroon dat tot obesitas leidde. Hierdoor ontstaat een jojo-effect.
Je lichaam leert efficiënter om te gaan met energie.

Niet goed voor je spiermassa

Nog een reden waarom een crash-dieet niet werkt. Als je slechts 500 calorieën per dag verbrandt, denkt je lichaam dat je voedsel tekort komt. Het lichaam is bang en gaat in de noodmodus of de energiebesparende modus om zo lang mogelijk te overleven in deze nieuwe zeldzame omgeving. Echt tekort is er natuurlijk niet. Als je 10 kg verliest, eet je weer ‘normaal’, maar je lichaam onthoudt dat tekort. Het gebeurt nooit met mij, het lichaam denkt een beetje beter voor nieuwe defecten door efficiënter te worden met de calorieën die het binnenkrijgt en voor altijd blijft.
Je lichaam verliest spiermassa

Ten slotte, als je zo weinig eet met een crash-dieet, verlies je niet alleen vet, maar ook spierweefsel. Spierweefsel verbrandt energie, geen vet. Daarom, wanneer u klaar bent om af te vallen, gebruikt uw lichaam minder energie voor spiermassa dan voor het afvallen. Mensen zijn zich hier niet van bewust en gaan weer 2500 calorieën eten als ze aankomen (in dit voorbeeld). Als dat zo is, krijgen ze langzaam een ​​volle 10 pond terug, en zelfs meer als ze niet oppassen.

Klaar om het lichaam van je dromen te bouwen?

In dit artikel heb kunnen lezen waarom een crash-dieet geen goed idee is. Een goed dieet de basis voor succesvol gewichtsverlies. Het enige wat jij nu nog nodig hebt is een goed trainingsschema. Wil je gaan voor een gespierd lichaam en laag vetpercentage? Dan is het Droog Trainen Protocol ideaal voor jou! Met behulp van het Droog Trainen Protocol kun je binnen 8 tot 16 weken effectief je vetpercentage verlagen voor ​een strakker, sterker en gespierder lichaam (​zonder jojo effect!)

Klik hier om meer informatie te lezen over het Droog Trainen Protocol. Al meer dan 2000+ personen zijn je voorgegaan!

minder snoepen

Previous Post

Minder snoepen? Volg deze tips!

Next Post

Het Alizonne dieet: Wat is het precies?

alizonne dieet