De Nummer 1 in Keto en Intermittent Fasting

Hoe kan ik Intermittent Fasting volhouden? 3 tips

  • Door: Chris
  • Datum: augustus 27, 2021
  • Leestijd: 6 min.

Het belangrijkste aspect aan intermittent fasting is misschien wel dat je het de rest van je leven toe kunt passen. Het is geen dieet, maar een levensstijl. Zodoende blijf je alle gezondheidsvoordelen ervaren op de lange termijn. En de kilo’s die je ermee verliest – indien afvallen je doel is – blijven ook daadwerkelijk weg. Maar niet iedereen is hetzelfde en sommige mensen vinden het, vooral in het begin, toch lastig. Wil je intermittent fasting volhouden op de lange termijn, maar vraag je je af hoe je intermittent fasting het beste kan volhouden? Wij hebben 3 tips!

Bouw langzaam op

Intermittent fasting is geen korte-, maar een lange termijnplan. De opbouw ervan zal bepalen of je het uiteindelijk volhoudt. Als je in het begin te gretig en te snel te werk gaat, zul je tegen dezelfde problemen aanlopen als bij vele diëten. Dit komt omdat je je leven dan van de ene op de andere dag radicaal omgooit, terwijl je je lichaam niet de kans geeft om te wennen aan de nieuwe omstandigheden.

Wij raden altijd aan om eerst te beginnen met het 12:12 schema en van daaruit toe te werken naar je uiteindelijke schema. Zo laat je je lichaam langzaam wennen. Probeer dus eerst eens een weekje 12 uur te vasten per dag en kijk hoe dat gaat. Als het je erg makkelijk afgaat kun je de vastperiode elke dag wat oprekken. Tot je jouw ideale schema, bijvoorbeeld 16:8, hebt bereikt. Check onze schema pagina voor een overzicht van welke verschillende schema’s vaak worden gebruikt. Dit is geheel persoonlijk.

Als je op deze manier te werk gaat zul je ook minder last hebben van hoofdpijn, duizelig- en misselijkheid in het beginstadium. Gelukkig is ons lichaam enorm veerkrachtig en goed in het omschakelen naar andere omstandigheden, maar je moet het wel de tijd gunnen. Forceer jezelf ook zeker niet. Als je toch hoofdpijn of duizeligheid voelt, eet dan gerust wat in het begin. En probeer het de volgende dag opnieuw. Het hoort bij het omschakelingsproces en iedereen ervaart dit in meer of mindere mate. Dit komt omdat ons lichaam het gewend is de hele dag voeding tot zich te krijgen, dus als je daarmee stopt zal het tegensputteren.

Omarm de hongermomenten

Maar ondanks een zorgvuldige opbouw zul je altijd momenten ervaren waarop het hongergevoel wat sterker is. Dit gebeurt op willekeurige tijdstippen. Aan het einde van je vast is dit het meest logisch natuurlijk, maar soms gebeurt het ook op een totaal ander moment. (Let wel even op: als je elke avond een hongergevoel hebt voor je naar bed gaat, is dit waarschijnlijk een teken dat je niet voldoende nuttigt tijdens je eetvenster!)

Het is de truc om anders te leren omgaan met deze hongermomenten. Je was normaal gewend om meteen aan het gevoel toe te geven en je lichaam te voeden. Maar dit zorgt er alleen maar voor dat je lichaam meer van dit soort momenten gaat creëren. Het verzadigingsgevoel is namelijk verslavend. En uiteindelijk eet je de hele dag door en ook veel meer dan nodig is. Dit willen we nou juist voorkomen door periodiek te vasten.

Het is de bedoeling om op een andere manier naar deze momenten te kijken. Je neemt de controle terug. Er kan namelijk niets gebeuren. Je drinkt voldoende water, je hebt in je vorige eetvenster goed gegeten. Je hebt op het moment van het hongergevoel absoluut geen eten nodig. Sterker nog, het menselijk lichaam kan in het meest extreme geval 46 tot 73 dagen zonder eten, maar dit even terzijde. Er is helemaal geen reden waarom je op dat moment je vast zou moeten doorbreken om aan het gevoel toe te geven. Het is slechts de hunkering naar dat verzadigingsgevoel. In essentie is dit hetzelfde principe als bij een drugsverslaving.

Niet alleen pas je je voedingspatroon aan met intermittent fasting, maar je versterkt tegelijkertijd je mentale doorzettingsvermogen en wilskracht. Juist door niet toe te geven aan de hongermomenten. Nogmaals, zodra je je niet goed voelt, eet dan gerust iets. Wij pleiten hier absoluut niet voor een afstraffend regime, maar we willen je alleen laten inzien dat het absoluut niet nodig is om meteen richting voorraadkast te lopen zodra je een licht hongergevoel hebt.

Door die controle terug te nemen zul je heel anders naar onze (westerse) maatschappij van overconsumptie gaan kijken. Waarom maken we eigenlijk zo belachelijk veel eten, waarvan we een enorm deel weggooien zonder het te hebben aangeraakt? Overconsumptie put uiteindelijk de bronnen op aarde uit. Inmiddels sterven wereldwijd meer mensen aan de gevolgen van over- dan van ondervoeding. Dit is best wel een shockerende realisatie, toch?

Stop met denken aan eten

De derde tip is eigenlijk heel praktisch van aard: stop tijdens het vasten op welke manier dan ook bezig te zijn met eten. Stoppen met eten is vaak niet voldoende, je moet ook stoppen met denken aan eten. Je traint je hersenen hierbij om pas weer met eten bezig te zijn zodra je eetvenster begint. Dit geeft enorm veel rust en zorgt er uiteindelijk voor dat je nooit meer anders wil.

Het klinkt misschien een beetje vaag, maar daarom gaan we het heel concreet maken. Probeer geen boodschappen te doen op een lege maag. Stop tijdens je vast met het bekijken van eetvideo’s, kook- en bakshows en andere voedingsgerelateerde content. Stop met het checken van restaurants, menukaarten, recepten en andere dingen waarvan eten het hoofdonderwerp is. En het is geen must, maar je kunt er zelfs voor kiezen om tijdens het vasten niet bezig te zijn met sociale media. Hierop vliegt de eetgerelateerde content je namelijk om de oren. Check bijvoorbeeld je socials pas weer tijdens of na je eerste maaltijd. Bedenk je dat reclames zijn ontworpen om toe te geven aan verleidingen.

Als je namelijk wel met eten bezig bent tijdens het vasten, maak je het jezelf ontzettend moeilijk. Je lichaam stuurt visuele signalen van je ogen naar je hersenen wanneer je voedsel ziet. Dus wanneer je jezelf hier constant mee confronteert, gooi je olie op het vuur. Het voordeel van periodiek vasten is juist dat je niet met voedsel bezig hoeft te zijn, tot je eetvenster begint. Geniet hiervan en focus je op andere dingen. Er zijn zoveel stimulerende bezigheden die geen eten bevatten en veel meer voldoening geven.

Vind je dit lastig? Waag je eens aan mindfulness, als je dat nog niet doet. Mindfulness is een tool om te helpen bij het verzetten van gedachten. Als je hiermee nog onbekend bent, is het sowieso verstandig om hier eens wat over op te zoeken. Je moet het eigenlijk zien als een soort workout voor je geest. Het kan je enorm helpen je gedachten te sturen en verzetten. Ook hierbij weer neem je zelf de controle terug, een belangrijk uitgangspunt bij intermittent fasting.

Voor de één is het volhouden van intermittent fasting een stuk makkelijker/logischer dan voor de ander. Dus deze laatste tip vinden sommigen misschien wat overdreven, maar het kan mensen helpen die sneller toegeven aan verleidingen. Heb je nog aanvullingen? Tips waardoor jij Intermittent Fasting makkelijk kan volhouden ? Laat het vooral even weten in de reacties!

Snel en makkelijk afvallen met de Keto Revolutie?

In dit artikel heb je gelezen hoe je Intermittent Fasting vol kunt houden met 3 handige tips. Volgens vele wetenschappelijke studies is het volgen van het keto-dieet in samenwerking met Intermittent Fasting dé manier om snel en gezond af te kunnen vallen. In de Keto Revolutie kun je precies lezen hoe je jouw extra pondjes kunt verliezen en er af kunt houden door informatie, vele tips en heerlijke recepten.

Klik hier om meer informatie te lezen over de Keto Revolutie. Al meer dan 2000+ personen zijn je voorgegaan!

intermittent fasting

Previous Post

Welk type intermittent fasting past het beste bij mij?

Next Post

Wat zijn keto vetbommen en hoe gezond zijn ze?

keto vetbommen