De Nummer 1 in Keto en Intermittent Fasting

Werkt Intermittent Fasting bij vrouwen?

  • Door: Chris
  • Datum: september 24, 2021
  • Leestijd: 5 min.

Dit is een vraag die ik regelmatig gesteld krijg: “Je hoort vaak over Intermittent Fasting bij mannen, maar hoe zit het met vrouwen?”

Eigenlijk zoals bij alle diëten, werkt het voor de één heel goed en kan het voor een ander totaal niet werken. Sommige mensen zweren bij een koolhydraatarm dieet en vinden het ‘life changing’, anderen worden daar heel moe door en kunnen niet meer normaal de dagelijkse bewegingen uitvoeren. Waar gaat het om met een dieet? Je wil afvallen, dus eigenlijk hanteer je bij elk dieet een negatieve energiebalans.

Doe altijd wat het beste werkt voor jou! Hoe kom je daar achter? Alles uitproberen, totdat je iets hebt gevonden waar jij je goed bij voelt. Ik ben sterk voor dat er een basis dient te zijn waar diëten aan moeten voldoen, niet alle diëten zijn goed voor je gezondheid, waardoor er zeker een aantal leuke marketinggrappen afvallen.

Wat is Intermittent Fasting?

Intermittent Fasting, ook wel IF genoemd, hierbij vast je voor een bepaalde periode. Bijvoorbeeld 16 uur lang vasten en in 8 uur je maaltijden nemen. Als voorbeeld: Je kan van 12:00 uur ’s middags tot 20:00 uur ’s avonds je maaltijden nuttigen. Buiten dit tijdsbestek mag je niks eten.

Echter heb je verschillende manieren om te vasten, bovenstaande is een manier, maar je kan ook een complete dag eten skippen.

Er is bewijs, dat als je Intermitten Fasting op een juiste manier toepast, je kan helpen bij:

  • Controleren van bloedlipiden, zoals triglyceriden
  • Reguleren van bloedglucose
  • Het risico op coronaire aandoeningen verminderen
  • Je kan helpen bij het verkrijgen (of behouden) van vetvrije massa
  • Lichaamsgewicht beheersen
  • Het risico op kanker verminderen, en meer

Vele voordelen, logisch dat meerdere mensen dit dieet hebben uitgevonden. Maar een bijbehorende trend die is ontstaan: Sommige vrouwen geven aan serieuze problemen te krijgen, zoals binge-eating, metabolische verstoring, het verliezen van menstruele perioden en vroege menopauze.

Vroege menopauze terwijl je aan Intermittent Fasting doet, is zelfs voorgekomen bij mensen die begin twintig waren. Begin twintig!!!

Intermittent Fasting kan de hormoonhuishouding verstoren.

Voor sommige vrouwen is Intermittent Fasting een groot probleem. Het blijkt dat de hormonen die de belangrijkste functies regelen, zoals ovulatie, metabolisme en zelfs stemming ongelooflijk gevoelig zijn voor je energie-inname.

Het veranderen van hoeveel en zelfs wanneer je eet, kan zelfs een negatieve invloed hebben op je reproductieve hormonen.

Hoe gebeurt dit dan precies? Dat lees je hieronder.

Hormonen en Intermittent Fasting

Vasten heeft invloed op je reproductieve hormonen, niet alleen bij vrouwen, ook bij mannen. Het heeft te maken met iets wat de HPG-Axis wordt genoemd. (Hypothalamus-hypofyse gonadale as)

Bij vrouwen, stimuleren het follikelstimulerend hormoon (afgekort FSH, ook wel follitropine genoemd) en het luteïniserend hormoon (LH) de productie van oestrogeen en progesteron, welke we nodig hebben voor de ovulatie en om zwanger te worden.

Bij mannen, stimuleren de hormonen de productie van testosteron en sperma.

Omdat deze kettingreacties plaatsvinden op een heel specifieke, regelmatige cyclus bij vrouwen, moeten GnRH-pulsen nauwkeurig worden getimed, anders kan alles uit de hand lopen. Eieren worden niet vrijgegeven, periodes stoppen…  Chaos!

Deze pulsen zijn dus erg gevoelig op verschillende omgevingsfactoren. Er is zelfs bewijs dat als je één maaltijd mist, (wat natuurlijk niet een noodgeval is) het kan leiden dat je hormonen systeem al op alert springt.

Dit is waarom sommige vrouwen problemen krijgen met Intermittent Fasting.

Hoe je voedingspatroon (en te veel stress) tegen je kan werken.

Wanneer je constant te weinig voedsel inneemt, zit je in een negatieve energiebalans. In een negatieve energiebalans verlies je gewicht, dit wil je als je wil afvallen. Maar wanneer het extreem is, of dat je te lang doorgaat in een negatieve energiebalans in context met andere stressfactoren, kan het de oorzaak zijn voor de hormonale spiraal die we zien bij vrouwen die vasten.

Negatieve energiebalans komt niet alleen voort uit het minder eten dan je verbrand, maar ook:

  • Slechte voeding
  • Te veel stress
  • Te veel training
  • Ziekte, infecties, chronische ontsteking
  • Te weinig rust en herstel

Lifehack: We kunnen zelfs energie verbruiken door warm proberen te blijven.

Elke combinatie van stressoren kan voldoende zijn om u in een overmatig negatieve energiebalans te brengen en de eisprong te stoppen, als voorbeeld:

  • Trainen voor een marathon in combinatie met een griep
  • Te veel dagen achter elkaar in de sportschool en niet genoeg fruit en groentes eten

Psychologische stress kan een rol spelen bij schade aan de hormonale gezondheid.

Ons lichaam kan het verschil niet zien tussen een echte dreiging en iets denkbeeldigs dat wordt gegenereerd door onze gedachten en gevoelens. (Zoals je zorgen maken over hoe je buikspieren krijgt)

Deze ‘bedreigingen’ kunnen onze niveaus van het stresshormoon cortisol verhogen. En cortisol? Het remt onze oude vriend GnRH.

Conclusie: Het verstoren van GnRH creëert een cascade-effect dat de productie van oestrogeen- en progesteronhormonen in uw eierstokken die essentieel zijn voor de voortplanting, kan onderdrukken.

Dit heeft niks te maken met wat eerder studies hadden ontdekt dat je pas als je onder de 11 procent lichaamsvet dit zou krijgen. Dus je zou kunnen zweven op 30 procent lichaamsvet, maar als je lang genoeg in een negatieve energiebalans zit, en daarbij ook nog erg gestrest bent, stopt de voortplanting.  

Dat is in ieder geval de theorie!

Dan nog even dit: Ieder persoon is anders, dus ga niet uit van geweldige reviews die een bepaald dieet aanprijzen. Kijk naar de wetenschappelijke bewijzen. Probeer het uit, schrijf de resultaten op en doe waar jij je het best bij voelt.

Klaar om het lichaam van je dromen te bouwen?

In dit artikel heb je gelezen of Intermittent Fasting werkt bij vrouwen. Een goed dieet vormt de basis voor succesvol gewichtsverlies. Het enige wat jij nu nog nodig hebt is een goed trainingsschema. Wil je gaan voor een gespierd lichaam en laag vetpercentage? Dan is het Droog Trainen Protocol ideaal voor jou! Met behulp van het Droog Trainen Protocol kun je binnen 8 tot 16 weken effectief je vetpercentage verlagen voor ​een strakker, sterker en gespierder lichaam (​zonder jojo effect!)

Klik hier om meer informatie te lezen over het Droog Trainen Protocol. Al meer dan 2000+ personen zijn je voorgegaan!

afslankpillen die werken

Previous Post

Afslankpillen die werken: De complete lijst

Next Post

Dieet schema 10 kilo afvallen: Val af in drie weken tijd

dieet schema 10 kilo afvallen