De Nummer 1 in Keto en Intermittent Fasting

De waarheid over melk: Is het goed voor je?

  • Door: Chris
  • Datum: september 27, 2021
  • Leestijd: 7 min.

Wat is jouw go-to-drankje? Als je melk zei, ben je niet de enige. Koemelk is een populaire drank voor de meeste Nederlanders. Het zal moeilijk zijn om een ​​huishouden te vinden waar melk geen deel van uit maakt. Maar het was niet altijd zo. Hoe werd melk zo’n hoofdbestanddeel? En is melk gezond?

Hoe het allemaal begon

Het begon allemaal ongeveer 10.000 jaar geleden toen melkveehouderijgemeenschappen in Midden-Europa voor het eerst het vermogen ontwikkelden om lactose, de suiker in melk, te verteren. Naarmate het hoeden van vee steeds prominenter werd, gaf een genetische mutatie die zich over heel Europa verspreidde mensen de kracht om lactase te produceren, het enzym dat lactose verteert. 

Tegenwoordig vind je koemelk in de meeste Europese en Noord-Amerikaanse huishoudens. In Azië is de melkconsumptie sinds 2012 verviervoudigd . Er is recent verzet geweest tegen melk, maar het blijft een populaire alledaagse drank. Vandaag scheiden we feiten van fictie en geven we u de feiten over koemelk. Is melk gezond of niet?

Voordelen van melk

Met 16 essentiële voedingsstoffen en mineralen is melk een voedingskrachtcentrale. Het is een uitstekende bron van:

  • Kalium . Eén kopje bevat 30% van je dagelijkse calciumbehoefte en het doet meer dan alleen sterke botten bouwen. Calcium helpt de spiersamentrekking te reguleren en uw bloeddruk onder controle te houden.
  • Vitamine D . In de meeste landen is het verplicht om koemelk te verrijken door vitamine D toe te voegen, omdat het je helpt calcium op te nemen. 
  • Fosfor . Dit mineraal helpt je bij het vormen van botten en tanden, en de koolhydraten en vetten zorgen voor energie.
  • Eiwit . Eiwit is de belangrijkste bouwsteen van je lichaam. Het ondersteunt een robuust immuunsysteem en heeft tientallen andere functies. 
  • B-vitamines . Er zitten veel B-vitamines in melk. B-vitamines zoals B1, B2 en B12 helpen je algehele welzijn te behouden en hebben een gunstige invloed op je hersenfunctie, energie en metabolisme

Melk en je botgezondheid

Melk wordt beschouwd als een topvoeding voor de ontwikkeling van sterke botten en tanden, daarom is het zo’n populaire kinderdrank. Calcium krijgt de eer voor dichte botmassa. Toch kun je ook de vele andere voedingsstoffen van melk bedanken: vitamine D, fosfor, eiwit, vitamine K2 en kalium, om er maar een paar te noemen! 

Het drinken van melk kan uw risico op osteoporose verlagen , een botziekte waarbij u te veel bot verliest, waardoor uw risico op fracturen toeneemt. Een levenslang gebrek aan calcium is de primaire oorzaak van osteoporose. Hoewel uw botmassa op 30-jarige leeftijd een piek bereikt, is het essentieel om voldoende calcium binnen te krijgen in al uw levensfasen. 

Als je ouder bent dan 30 en nog nooit een melkdrinker bent geweest, maak je geen zorgen. U kunt botverlies en fractuurrisico’s tot ver in uw oudere jaren nog steeds minimaliseren. Houd rekening met uw calciuminname en onthoud dat melk niet de enige bron is, maar het is een handige en betaalbare optie. Als u uw calcium uit een andere bron dan melk wilt halen , probeer dan:

  • Chia zaden
  • Amandelen
  • ik ben melk
  • Tofu
  • Gedroogde vijgen
  • Broccoli rabe
  • Edamame
  • Boerenkool
  • Zoete aardappelen

Als je tussen 19-50 bent, probeer dan dagelijks 1000 mg calcium binnen te krijgen. En als je een vrouw bent en ouder dan 50 of een man en ouder dan 70, verhoog het dan tot 1200 mg. Ter referentie: één kopje melk bevat 300 mg calcium. 

Hormonen in koemelk 

Je hebt waarschijnlijk gehoord van de controverse rond hormonen in koemelk. Het concentreert zich op recombinant bovine groeihormoon (rBGH), een door de mens gemaakt hormoon dat de melkproductie bij koeien verhoogt. Er is bezorgdheid dat rBGH verhoogde IGF-1 veroorzaakt, een groeihormoon dat verband houdt met de groei van kanker wanneer het in grote hoeveelheden wordt aangetroffen. Een studie nam echter monsters van in de winkel gekochte melk in 48 staten en vond geen significante verschillen in IGF-1 in biologische, niet-toegevoegde hormoon of conventionele zuivelproducten. Desalniettemin zou u zich zorgen kunnen maken dat het drinken van koemelk van runderen die met rBGH zijn behandeld, uw risico op kanker zal verhogen. Er is echter geen bewijs om deze bewering te ondersteunen. Voeding en metabolisme zijn complexe wetenschappen die niet zo kant-en-klaar zijn als ‘drinken en absorberen’.

Denk je: “Waarom het risico nemen met door de mens gemaakte hormonen?” Zeer terechte vraag. Hoewel rBGH is goedgekeurd voor gebruik in de VS, bleek uit een USDA-onderzoek dat minder dan één op de vijf runderen met dit hormoon werd geïnjecteerd. Bovendien verkopen veel grote supermarkten in de VS geen melk van koeien die met rBGH zijn behandeld. Landen als Canada, Australië, Nieuw-Zeeland, Japan en Israël hebben rBGH verboden. Als u er zeker van wilt zijn dat uw melk geen door de mens gemaakte hormonen bevat, is biologische koemelk een optie, maar geen onderzoek suggereert dat het consumeren van biologische zuivel uw risico op ziekten zal verminderen.

Ons beste advies? Vind wat het beste voor u werkt. Als je de voorkeur geeft aan biologisch en de middelen hebt om het te kopen, ga ervoor. Als je van gewone oude melk houdt, is dat ook geweldig! 

Melksoorten

Rauw of gepasteuriseerd 

Rauwe melk is de puurste vorm van koemelk omdat het rechtstreeks uit de uier van de koe komt! Het is zeer controversieel; voorstanders zeggen dat het voedzamer is, maar gezondheidsinstanties zoals de Centers for Disease Control and Prevention zeggen dat rauwe melk “ernstige gezondheidsrisico’s kan opleveren. Melk wordt niet gepasteuriseerd om ziekteverwekkers te doden.” Het pasteurisatieproces verwarmt en koelt melk snel, waardoor schadelijke bacteriën zoals E. coli en salmonella worden gedood. 

Afhankelijk van waar je woont, kan het een uitdaging zijn om rauwe melk te vinden. Veel Europese landen staan ​​directe verkoop van rauwe melk van boer tot consument toe, zoals Frankrijk, Duitsland, Denemarken, Ierland en Tsjechië. Anderen, zoals Spanje, Polen en Noorwegen, hebben de verkoop van rauwe melk helemaal verboden . In de VS is rauwe melk in 20 staten illegaal .

Melkvetpercentages 

Wanneer u het zuivelpad bezoekt, ziet u 3,25% (volle melk), 2% (magere melk), 1% (magere melk) en 0% (magere melk). Deze percentages hebben betrekking op de hoeveelheid vet in het melkproduct. Vol vet en 2% smaken romiger en verzadigender, en je neemt meer in vet oplosbare vitamines op. Magere melk zal lichter smaken. 

Maar onthoud dat vet in de voeding je niet dik maakt, en melk bevat niet voor niets vet. Veel van de melkvitaminen zijn in vet oplosbaar, wat betekent dat je het vet in melk nodig hebt om de vitamines op te nemen. Wanneer u een deel of al het vet uit melk verwijdert, wordt het een enkelvoudig koolhydraat omdat het vet niet aanwezig is om uw melksuikeropname te vertragen, en dat kan een piek in uw bloedsuikerspiegel veroorzaken. Ook houdt volle melk je langer vol.

Recente onderzoeken tonen aan dat volle melk en andere zuivelproducten goed zijn voor je hart, niet schadelijk. Probeer dus zoveel mogelijk volvette zuivel te kiezen.

Is melk gezond?

Melk heeft veel gezondheidsvoordelen. Het is een gemakkelijke en betaalbare manier om eiwitten en calcium binnen te krijgen, vooral als je jonger bent dan 18 of ouder dan 50 omdat je calciumbehoefte toeneemt. Als u zwanger bent, is calcium van vitaal belang. De aanbevelingen stijgen niet, maar een lage calciuminname tijdens de zwangerschap kan een door zwangerschap veroorzaakte hoge bloeddruk veroorzaken , het risico op osteoporose en foetale groeistoornissen verhogen . Maar leg niet al je eieren in één mand. Houd er rekening mee dat voedingsstoffen in melk ook te vinden zijn in niet-zuivelproducten! Melk is gewoon een handige en betaalbare optie.

Lactose intolerantie

Als u lactose-intolerant bent, probeer dan melk te vermijden. Lactose-intolerantie is wanneer u niet genoeg lactase heeft, het spijsverteringsenzym dat de lactosesuiker in zuivelproducten afbreekt. Het is niet levensbedreigend, maar als u geen lactase aanmaakt, kunnen melk en andere zuivelproducten onaangename spijsverteringssymptomen veroorzaken, zoals winderigheid, een opgeblazen gevoel en diarree. U kunt een waterstofademtest of ontlastingszuurtest ondergaan om te zien of u lactose-intolerant bent, of u kunt uw symptomen controleren. Als het pijn doet, drink het dan niet! Kies in plaats daarvan voor lactosevrije melk, die uw symptomen niet zal veroorzaken.

Allergie voor melkeiwit 

Een melkeiwitallergie is een ernstiger aandoening waarbij het drinken van melk een abnormale immuunrespons kan veroorzaken Caseïne en wei zijn de twee belangrijkste eiwitten in koemelk die allergische reacties veroorzaken. Tekenen van een melkeiwitallergie kunnen variëren. Als u netelroos, moeite met ademhalen, zwelling in uw mond, braken of jeuk heeft na het drinken van melk, overleg dan met uw arts over mogelijke tests en vermijd melk.

Melkalternatieven

Als u geen zuivel gebruikt, zijn er verschillende populaire melkalternatieven die in verschillende hoeveelheden een deel van de vitamines en mineralen in koemelk leveren:

  • Amandelmelk: Versterkte amandelmelk bevat calcium-, vitamine D- en B-vitamines, maar het is geen belangrijke eiwitbron. 
  • Havermelk: 1 kopje = 4g eiwit, calcium, vitamine D, B-vitamines
  • Erwtenmelk: 1 kop = 8g eiwit, calcium, vitamine D, B-vitamines
  • Sojamelk: 1 kop = 8g eiwit, calcium, vitamine D, B-vitamines 

*Opmerking: Controleer de voedingsfeiten nogmaals om er zeker van te zijn dat uw melkalternatief verrijkt is.

Melk kiezen en bewaren

Melk is bederfelijk. Het is het beste om het in de koelkast onder 7 graden Celsius te bewaren om bederf te voorkomen. Haal je melk als laatste op als je winkelt, zodat hij niet warm wordt tijdens het winkelen. Zodra u thuis bent, koelt u het zo snel mogelijk in de originele gesloten verpakking. Je kunt melk ook maximaal drie maanden invriezen, maar het is het beste om het binnen zes weken na het invriezen te drinken voor een optimale smaak en voeding. Vergeet niet om het 24-36 uur in de koelkast te ontdooien en goed te schudden voor het opdienen.

Melk is niet beperkt tot drinken, dus wees creatief met hoe je het gebruikt. Voeg melk toe aan soepen voor extra romigheid, kook het tot havermout voor een boost van eiwitten en geniet van desserts op basis van melk, zoals rijstpudding of vla.

welke melk

Previous Post

Welk type melk is het gezondst?

Next Post

Snel buikvet verliezen? Dat doe je zo!

snel afvallen buik