De Nummer 1 in Keto en Intermittent Fasting

Is het keto dieet gezond of niet?

  • Door: Chris
  • Datum: september 13, 2021
  • Leestijd: 4 min.

Het keto dieet is de afgelopen jaren flink in populariteit gestegen. Maar is het keto dieet gezond of niet?
Keto kan veel gezondheidsvoordelen hebben… mits je het slim aanpakt.

“Zal ik op het keto dieet gaan?”, is een vraag die wij steeds vaker krijgen. Het keto dieet maakt mensen nieuwsgierig met beloftes als verbetering in chronische aandoeningen als diabetes, PCOS en nog veel meer.
Het draait allemaal om vetverbranding en zogenoemde ketolichamen: stofjes die je lichaam van energie kunnen voorzien, maar die ook je genen beïnvloeden. Bijvoorbeeld: beta hydroxyboterzuur helpt om ontstekingsgevoeligheid te verlagen… en dat is gunstig bij veel (beginnende) ziektes.
En natuurlijk vinden mensen het interessant omdat je ermee kan afvallen en je vetpercentage mee naar beneden kan krijgen.

Vet als brandstof

Per definitie is een ketogeen dieet hoog in vet, gematigd in proteïne en laag in koolhydraten. Keto-geen, als je dat ontleedt: keto = vet, geen = als brandstof. Je leert je lichaam dus vet als brandstof te gebruiken. Zowel het vet wat je eet als je eigen lichaamsvet. Je slaat het tenslotte op als reserve, maar de moderne westerse mens gebruikt die reserve eigenlijk nooit. Daarom loopt die voorraad lichaamsvet bij velen van ons ook steeds meer op.

Suiker is als aanmaakhout van een haardvuur

De stofwisseling van je lichaam draait eigenlijk op suiker/koolhydraten of op vet. (Proteïne is meer een bouwstof dan energie, al kan je lichaam het wel omzetten).
Wij moderne mensen gebruiken voornamelijk koolhydraten/suikers als brandstof. We vergelijken het verbranden van koolhydraten met het aansteken van aanmaakhout voor een kampvuur: het brand lekker, het vuur laait snel hoog op… maar het is ook zo weer uitgebrand. En dan heb je nieuwe brandstof nodig.

Misschien herken je dit wel: als je een ontbijt eet wat voornamelijk gebaseerd is op koolhydraten (brood, muesli, ontbijtgranen, pannenkoeken, fruit(smoothies), zoet beleg, suiker in de koffie) dan heb je een paar uur later opnieuw trek, een inkakker of een suikerdip: je aanmaakhout is op! Natuurlijk is er verschil tussen een witte boterham met jam of een bakje havermout in amandelmelk met wat blauwe bessen… maar het is allebei aanmaakhout!
Veel mensen zitten vast in dit systeem, dat als je de vergelijking doortrekt: ze moeten elke dag, de hele dag een kampvuur gaande houden met alleen aanmaakhout.

Kampvuur met blokken hout: vet

Nog verder met de kampvuur-vergelijking: vet kan je dan zien als grote, droge houtblokken. Ze gaan veel moeilijker aan dan aanmaakhout, maar als ze eenmaal branden heb je er lang warmte en vuur van. Dat is wat er gebeurt met ketosis, met het ketogene dieet.
In principe zijn we allemaal in staat om vet te verbranden, daar zijn we op geëvolueerd. Baby’s komen in ketosis tijdens bepaalde groeispurten, dus we kunnen het allemaal!
Vetverbranding zorgt voor constante energie en focus, net als de blokken op een kampvuur je vuur continue gaande houden.

Veel verschillen in keto

Op het internet zoemen allerlei ratio’s rond die je moet aanhouden om de gewilde staat van ketose te bereiken. Dan hebben we het vooral over hoeveel koolhydraten je eet. Sommigen zweren dat je onder de 20 gram koolhydraten per dag moet blijven, maar dan heb je weer zeer fanatieke atleten die wel meer dan 100 gram koolhydraten kunnen eten en nog steeds in de vetverbranding blijven. Daarnaast hangt het af van jouw persoonlijke koolhydraat tolerantie, koolhydraat-gevoeligheid, proteïne-gevoeligheid…
Het (voor sommige mensen frustrerende) antwoord op hoeveel je van elk nodig hebt, is dan ook: hangt van je context af. Hoe jij het beste eet om in ketose te komen is maatwerk… en een kwestie van uitproberen, narekenen en testen.

Groenten in de ban? Echt niet!

Doordat veel mensen denken dat ze eerder en beter in de vetverbranding komen en blijven, wanneer ze maar koolhydraten blijven schrappen… ontstaat er soms ook een soort ongezond keto-dieet. Waarin mensen veel dingen eten als spek, kaas en slagroom… maar zelfs groenten te hoog vinden in koolhydraten.
Dat komt vaak omdat ze kijken naar de totale hoeveelheid koolhydraten iets bevat en niet begrijpen hoe ze netto-koolhydraten moeten uitrekenen. Groenten bevatten veel vezels, die worden geteld als koolhydraten, maar je lichaam neemt ze niet op: ze belanden in het toilet. Daarnaast leveren groenten veel andere voedingsstoffen, zoals vitamine, mineralen en vezels die je darmflora voeden.
Veel slasoorten zijn door de hoeveelheid vezels zo goed als koolhydraat neutraal en andere groente zijn dan weer koolhydraat vriendelijk.

Is het keto dieet gezond of niet?

Daarnaast is er nog de vraag of keto gezond is. Volgens ons kunnen meer mensen het proberen dan ze zelf denken, mits ze het slim aanpakken en langzaam invoeren. Denk aan een overgangsperiode van minimaal een week of 8 tot wel maanden.
Hij ziet alleen een probleem voor mensen met een eetstoornis, omdat al het gereken en getel van macro’s een enorme trigger kan zijn of kan leiden tot orthorexia, waarbij je AL het eten zo’n beetje gaat zien als ongezond.

Keto in samenwerking met sporten

Daarnaast is de combinatie met zeer intensieve sporten niet altijd handig. Je kan prima in de vetverbranding lange afstanden hardlopen, maar voor een intensieve sport als CrossFit is keto niet handig. Je kan het inzetten tijdens sommige cycli van je training. Maar bijvoorbeeld iemand die zijn koolhydraten uit groenten haalt, eet grote hoeveelheden zetmeelrijke groenten om z’n sport te kunnen beoefenen met energie.

Snel en makkelijk afvallen met de Keto Revolutie?

In dit artikel heb je antwoord gekregen op de vraag of het keto dieet wel of niet gezond is en hoe het jou kan helpen met het bereiken van jouw doelen. Volgens vele wetenschappelijke studies is het volgen van het keto-dieet dé manier om snel en gezond af te kunnen vallen. In de Keto Revolutie kun je precies lezen hoe je jouw extra pondjes kunt verliezen en er af kunt houden door informatie, vele tips en heerlijke recepten.

Klik hier om meer informatie te lezen over de Keto Revolutie. Al meer dan 2000+ personen zijn je voorgegaan!

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is keto-ad-onder-artikel.png
ketose en sporten

Previous Post

5 manieren waarop ketose je sportprestaties kan verbeteren

Next Post

Welke invloed heeft het carnivoor dieet op je huid?

invloed carnivoor dieet op huid