De Nummer 1 in Keto en Intermittent Fasting

5 manieren waarop ketose je sportprestaties kan verbeteren

  • Door: Chris
  • Datum: september 13, 2021
  • Leestijd: 3 min.

Er zijn vele manieren waarop ketose en sporten samengaan. We lichten er hier een vijftal toe:

1. GEWICHTSVERLIES

Ten eerste: gewichtsverlies. Voor triatleten, fietsers, lopers en duursportatleten resulteert het verliezen van overtollig lichaamsvet in opmerkelijk betere prestaties. De gemiddelde Westerse atleet kampt in het algemeen met wat overgewicht. Overtollig lichaamsvet verliezen resulteert in betere prestaties, snellere tijden, een beter gezondheid en, niet onbelangrijk,  meer energie tijdens het sporten.
Veel atleten verliezen, ondanks de vele trainingen, bijna geen gewicht omdat ze gewoonweg koolhydraten verbranden en nadien de verbrande koolhydraten vervangen door voedsel met weinig nutritionele waarde.
Veel atleten verbranden, ondanks hun trainingsvolume, nooit een opmerkelijke hoeveelheid vet en worden zelfs elk jaar dikker.

2. EXTRA ENERGIE

Iedereen die begint met het volgen van een ketose dieet, merkt het al snel: het geeft veel meer energie tijdens het sporten. Atleten die volgens het ketodieet leven, melden dat ze minder vermoeid zijn, meer energie beschikbaar hebben en dat ze harder kunnen trainen. Keto houdt het bloedsuikergehalte stabiel.

3. BETER UITHOUDINGSVERMOGEN

Atleten die vet-aangepast zijn, kunnen lange afstanden overbruggen zonder hiervoor extra gels of suikers in te nemen. Dit is ondenkbaar bij een traditioneel dieet. Met ‘vet-aangepast’ wordt bedoeld dat je jouw lichaam geleerd hebt om vet te gebruiken als belangrijkste brandstof.

4. MINDER ONTSTEKINGEN

Door het trainen kunnen er ontstekingen in het lichaam voorkomen. Ook bij het eten van bepaalde voedingsmiddelen, worden er ontstekingen in het lichaam gestimuleerd. Door strikt clean keto te eten, verminder je de ontstekingen die veroorzaakt worden door die voedingsmiddelen. Een atleet heeft veel belang bij het vermijden van ontstekingen én betere hersteltechnieken. Hoe minder ontstekingen in het lichaam, hoe minder spierpijn, hoe sneller je recupereert en hoe minder loom je jezelf zult voelen.
Ketose draagt bij aan het verminderen van de ontstekingen door het sporten.

5. EEN BETERE STOFWISSELING

Wanneer je een ‘suikerverbrander’ bent, kan jouw lichaam de massa energie die opgeslagen is in jouw lichaamsvet niet gebruiken.
Als je eenmaal goed keto- en vet-aangepast bent, kan het lichaam wel degelijk gebruik maken van deze opgeslagen vetten. Vet is een bijna onuitputbare bron van energie. Er zijn ongeveer 9000 calorieën beschikbaar voor elke kilogram lichaamsvet. Door ketose kun je zelfs uiteindelijk een verbeterde stofwisseling krijgen!

Een flexibele stofwisseling betekent dat het lichaam makkelijk kan teren op welke energiebron er ter beschikking is op dat ogenblik. In plaats van elk half uur een gelletje te moeten nemen, zal het lichaam eenvoudigweg het vet gaan verbranden dat het ter beschikking heeft.
Als je traint tijdens het keto-dieet, zal je lichaam steeds beter worden in het verbranden van vet als energie in plaats van suikers.
Zelfs de meest afgetrainde atleten, met minder dan 10% lichaamsvet, dragen genoeg vet met zich mee om 40.000 calorieën te produceren. 

Snel en makkelijk afvallen met de Keto Revolutie?

In dit artikel heb je gelezen wat 5 manieren zijn waarop een keto-dieet je sportprestaties kan verbeteren. Volgens vele wetenschappelijke studies is het volgen van het keto-dieet dé manier om snel en gezond af te kunnen vallen. In de Keto Revolutie kun je precies lezen hoe je jouw extra pondjes kunt verliezen en er af kunt houden door informatie, vele tips en heerlijke recepten.

Klik hier om meer informatie te lezen over de Keto Revolutie. Al meer dan 2000+ personen zijn je voorgegaan!

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is keto-ad-onder-artikel.png
kokosolie

Previous Post

10 manieren om meer vet binnen te krijgen

Next Post

Is het keto dieet gezond of niet?

keto dieet gezond of niet