De Nummer 1 in Keto en Intermittent Fasting

Méér Testosteron met het Keto dieet

  • Door: Chris
  • Datum: november 9, 2021
  • Leestijd: 6 min.

Jouw arts kan synthetische of bio-identieke therapieën voorschrijven om uw testosteronniveaus te verhogen, maar je kunt jezelf ook op natuurlijke wijze helpen. Het keto dieet kan jou helpen met het verkrijgen van méér testosteron.

Tegenwoordig is bekend dat elke vierde man boven de 30 lage testosteronniveaus heeft. Daarom, als je één van de volgende symptomen ervaart:

  • Verminderde of géén zin in seks
  • Depressie
  • Erectiestoornissen
  • Energietekort
  • Slecht geheugen en concentratie
  • Verminderd aantal zaadcellen
  • Overtollig vet rond je middel

Dan mogen ze niet worden genegeerd, aangezien dit alles een normaal onderdeel van veroudering is. Vooral vet rond de taille verhoogt het risico op overlijden met 2 keer, zelfs als je een normaal BMI hebt.

Je mag echter niet ongeïnformeerd aan zelfmedicatie doen – zorg ervoor dat u uw arts bezoekt en een volledig bloedbeeld krijgt voordat je probeert de testosteronspiegel zelf te verhogen.

Dieetvetten verhogen het geslachtshormoon

Er is nog een andere factor die de testosteronniveaus beïnvloedt: hoeveel vet je eet. Het blijkt dat een laag vetgehalte in de voeding wordt geassocieerd met een laag testosterongehalte.

In een kleine studie met 30 mannen resulteerde een dieet van slechts 25% vet in de voeding in lagere testosteronniveaus. Maar de aandoening was omkeerbaar zodra de deelnemers terugkeerden naar het consumeren van ten minste 40% van hun calorieën uit vet.

Een andere studie toonde aan dat een hogere vetinname bij een groep mannen leidde tot een toename van 13% in testosteron in vergelijking met degenen die vetarm aten.

In wezen verhogen vetten de testosteronniveaus omdat ze de bouwstenen vormen voor hormonen. Maar voordat u vetrijk voedsel gaat eten, is er een voorbehoud:

Het bestudeerde voedingsvet was afkomstig van de verzadigde vetzuren in kokosnoten, niet van meervoudig onverzadigde zoals walnoten en zonnebloempitten.

Andere keto-vriendelijke vetten die de testosteronproductie stimuleren, zijn onder meer:

  • Olijven en olijfolie.
  • Kokos en kokosolie.
  • MCT olie.
  • Avocado.
  • Olie van grasgevoede dieren.
  • Met gras gevoerd vlees.
  • Rauwe noten (vooral macadamia en amandelen).

Door je inname van gezonde vetten te verhogen, of beter nog, vast te houden aan een keto-dieet, ben je goed op weg om van nature méér testosteron te creëren.

Maar aangezien dit slechts een stukje van de puzzel is, kun je het combineren met de onderstaande tips om het effect te versterken.

Hoe méér testosteron te verkrijgen op natuurlijke wijze (bovenop het keto-dieet)

Probeer intermittent fasting

Intermittent fasting kan de testosteronniveaus verhogen, omdat deze cyclus van vasten en eten je lichaam ertoe aanzet om serumhormonen zoals leptine, adiponectine, glucagon-achtige peptide-1 (GLP-1), insuline, melanocortines en cholecystokinine te verhogen.

Wanneer dit gebeurt, is uw lichaam in staat om testosteron beter te reguleren, wat uw seksuele libido kan stimuleren en mogelijk de achteruitgang van testosteron kan verminderen die met de leeftijd gepaard gaat.

Verwijder suiker en fructose uit je dieet

In één onderzoek bij muizen en menselijke celculturen ontdekten onderzoekers dat het eten van te veel fructose en glucose (suiker) belangrijke genen kan uitschakelen die testosteron regelen.

Een ander onderzoek bij mannen in de leeftijd van 18 tot 74 jaar ontdekte dat wanneer deelnemers 75 gram suiker per dag aten, de testosteronspiegel binnen twee uur na het eten met 25% daalde.

Verminder uw inname van granen en koolhydraten

Laat u niet misleiden door te denken dat als u zich niet overgeeft aan ijs en andere zoetigheden, uw suikerinname minimaal is. Zelfs de suiker in melk (lactose) is genoeg om maar liefst 12,8 gram koolhydraten per kopje aan je dagelijkse inname toe te voegen.

Het probleem met koolhydraten – zelfs zogenaamd gezonde, complexe – is dat ze de bloedsuikerspiegel kunnen verhogen, de insulineproductie kunnen verhogen en na verloop van tijd tot insulineresistentie kunnen leiden.

Als u gedurende langere tijd hoge bloedsuikerspiegels en insulinespiegels heeft, kunnen de testosteronspiegels dalen. Het is zelfs nog meer uitgesproken en komt vaker voor bij mannen met diabetes.

Gelukkig kan deze situatie worden voorkomen en in sommige gevallen worden teruggedraaid door een gezond dieet te volgen – vooral een ketogeen dieet. Een studie toonde aan dat het keto-dieet de insulinegevoeligheid met 75% verhoogde.

Verhoog uw inname van koolhydraatarme groenten

In plaats van groenten helemaal te snijden, moet je het in plaats daarvan aanvullen met caloriearme vezelrijke groenten zoals:

  • Asperges
  • Broccoli
  • Bloemkool
  • Spruitjes
  • Selderij
  • Komkommers
  • Courgette
  • Paddestoelen
  • Koolraap
  • Bladverliezende groenten zoals spinazie en paksoi

Onderzoek toont aan dat deze voedingsmiddelen, naast het verhogen van testosteron, het vermogen hebben om het risico op kanker en chronische ziekten te verminderen.

Train slim

Je weet waarschijnlijk al hoe belangrijk het is om te sporten. Maar wist je dat er een goede en verkeerde manier is om te trainen?

Onderzoekers ontdekten dat langdurige, krachtige periodes van inspanning de libido en testosteronniveaus bij hardlopers en duursporters verminderden. Dit soort oefeningen verhoogt het hormoon cortisol (ook wel stresshormoon genoemd), wat uw testosteron kan verlagen.

Uit dezelfde studie bleek dat het na zo’n training je lichaam tot drie dagen kan kosten om weer normaal te worden.

Een andere studie wees uit dat mensen die hun lichaam niet genoeg tijd gaven om te herstellen tussen intensieve trainingen, ook een daling van de testosteronniveaus ervoeren.

Daarom moet u uw cardio van een uur afwisselen met kortere trainingen die verband houden met gewicht en complexe bewegingen, zoals:

  • Deadlift
  • Bankdrukken
  • Pull-ups
  • Leg press
  • Legerbankdrukken

Deze oefeningen werken op verschillende spieren en verhogen het testosteron.

Een ander belangrijk ding is om het gewicht dat u gebruikt te verhogen en de herhalingen te verminderen om uw vetverbranding te maximaliseren.

Stress verminderen

Het stresshormoon cortisol zendt signalen uit om bepaalde processen in je lichaam op gang te brengen en te reguleren. Maar als er te veel van is, voorkomt je lichaam dat testosteron wordt gebruikt.

En als dit elke dag gebeurt, stop je volledig met de productie van testosteron en heb je meer kans op een lage geslachtsdrift en impotentie.

Verschillende natuurlijke manieren om stress te verminderen:

  • Yoga en meditatie
  • Outdoor-activiteiten (wandelen, fietsen, etc.)
  • Gesprek met een opgeleide psychotherapeut

Een andere reden waarom u uw stressniveaus moet beheersen, is omdat het de slaapkwaliteit direct beïnvloedt.

Krijg genoeg slaap

Een goede nachtrust (elke dag 7-8 uur) kan:

  • Laad je hersenen op, net als de batterij van je telefoon
  • Bouw je spieren op
  • Reguleer emoties
  • Verbeter je humeur, verbeter het geheugen, de bloeddruk en het totale gewicht

Wat testosteron betreft, slechts 1 week slecht slapen (minder dan 5 uur per nacht) kan bij gezonde mannen een daling van 10-15% van het testosteron veroorzaken.

Vergeet vitamine D, mineralen en kruiden niet

Verschillende vitamines, kruiden en mineralen werken als natuurlijke testosteronboosters. Dit bevat:

Vitamine D: Voordat u een duur vitamine D-supplement koopt, moet u weten dat de beste bron eigenlijk gratis is: de zon.

Slechts 10 minuten in de zon zonder zonnebrandcrème is voldoende om uw vitamine D-spiegel op te laden en mogelijk het testosteron in uw lichaam te verhogen.

Aminozuren: Onderzoek heeft aangetoond dat ze kunnen helpen:

  • Verminder spierpijn veroorzaakt door inspanning
  • Bouw spiermassa op
  • Helpen bij het afvallen

Het belangrijkste is dat aminozuren op natuurlijke wijze de testosteronspiegel op natuurlijke wijze helpen te verhogen. Maar aangezien uw lichaam ze niet zelf kan aanmaken, kunt u ze uit de volgende voedingsmiddelen halen:

  • Met gras gevoerd vlees
  • Wilde vis
  • Eieren
  • Amandelen

Zink: Onderzoekers ontdekten dat lage zinkgehaltes geassocieerd waren met lagere testosteronniveaus. Zink verbetert ook het immuunsysteem en helpt uw ​​spijsverteringsenzymen voedingsstoffen in voedsel af te breken.

Om meer zink aan uw keto-levensstijl toe te voegen, eet u de volgende voedingsmiddelen:

  • Oesters
  • Rood vlees
  • Binnenlandse vogel
  • Zeevruchten (vooral kreeft en krabben)

Gember: In één onderzoek consumeerden onvruchtbare mannen gember, wat leidde tot een verhoging van de testosteronspiegel met 17% en een toename van het aantal zaadcellen met 16%.

Afvallen

Wetenschappers hebben ontdekt dat overgewicht geassocieerd is met testosteronniveaus die 40-50% lager zijn dan die van mannen met een normaal gewicht. Daarom is het erg belangrijk om die extra kilo’s kwijt te raken, en het keto-dieet is hiervoor het perfecte hulpmiddel.

Snel en makkelijk afvallen met de Keto Revolutie?

In dit artikel heb je gelezen hoe je je testosteron niveau’s kunt verhogen door middel van het keto dieet. Volgens vele wetenschappelijke studies zijn keto en het carnivoor-dieet dé manieren om snel en gezond af te kunnen vallen. In de Keto Revolutie kun je precies lezen hoe je jouw extra pondjes kunt verliezen en er af kunt houden door informatie, vele tips en heerlijke recepten.

Klik hier om meer informatie te lezen over de Keto Revolutie. Al meer dan 2000+ personen zijn je voorgegaan!

man met vlees

Previous Post

Het Carnivoor dieet laat je beter sporten

Next Post

Keto dieet helpt griepvirus te bestrijden

Griepvirus