De Nummer 1 in Keto en Intermittent Fasting

Keto griep: Wat is het?

  • Door: Chris
  • Datum: september 30, 2021
  • Leestijd: 5 min.

Als je al bekend bent met het keto dieet, dan klinkt de keto griep je vast bekend in de oren. Gedurende de eerste paar dagen van het ketogeen dieet is het waarschijnlijk dat je te maken krijgt met de zogenoemde “keto flu”. Dit is echter geen gewone griep, het is namelijk niet gevaarlijk en ook niet besmettelijk maar juist een natuurlijke reactie van je lichaam als het in ketose gaat. In dit artikel vind je meer informatie over de oorzaak en symptomen, en een aantal handige tips om de keto griep te verzachten.

Symptomen van keto griep: 

  • Hoofdpijn
  • Vermoeidheid
  • Moeite met concentreren (oftewel brain fog)
  • Prikkelbaarheid
  • Ongemotiveerd
  • Duizeligheid
  • Misselijkheid
  • Spierkrampen
  • Slaapproblemen
  • Verlangen naar suiker
  • Constipatie 
  • Slechte adem

De oorzaak van keto griep

De keto griep ontstaat wanneer je lichaam verandert van suiker als energiebron naar voornamelijk vet als energiebron. Switchen van een dieet dat hoog is in koolhydraten naar een dieet dat zeer laag is in koolhydraten verlaagt ook de insuline niveau’s in je bloed. Wanneer de insuline levels laag zijn begint je lever met het omzetten van vet naar ketonen. Wanneer het lichaam eenmaal ketonen en vet als energiebron gebruikt, ben je in ketose. 

Aanpassen aan ketose

Je brein en organen hebben echter tijd nodig om zich aan te passen aan deze nieuwe vorm van energie. Wanneer je insuline niveaus dalen reageert je lichaam door het uitscheiden van meer wat en natrium in je  urine. Hierdoor kan het zijn dat je meer moet plassen in de eerste week van het keto dieet.

Gewichtsverlies als resultaat

Het bovenstaande resulteert vaak in relatief veel gewichtsverlies in de eerste weken van het keto dieet. Maar het verlies van veel water en natrium is ook verantwoordelijk voor een deel van de onaangename symptomen van de keto griep.

Verder is de keto griep anders voor iedereen. Sommige mensen merken veel van de symptomen, en anderen voelen zich alleen een beetje moe gedurende de eerste paar dagen. In de meest extreme gevallen heeft de keto griep zware invloed op iemands welzijn, en kan het effect hebben op het dagelijks functioneren van de persoon.

Hoe beperk je de keto griep?

Ondanks de genoemde symptomen, hoeft de keto griep zeker niet ondraaglijk te zijn. De volgende tips kunnen helpen in het verzachten van de symptomen.  

1. Eet meer vet

Meer vet eten? Ja, echt. Zoals het keto dieet aangeeft, is het gebaseerd op een sterke vermindering van koolhydraten. Dit betekent dat je de energie ergens anders vandaan moet halen. Als je namelijk je koolhydraatinname vermindert, en niet je vetinname verhoogt, zal je je erg moe en hongerig voelen.
Zorg er dan ook voor dat je aan het begin van je keto leefstijl genoeg vet toe voegt aan je dieet. Een correct geïmplementeerd keto dieet zou ervoor moeten zorgen dat je niet hongerig bent na een maaltijd, en dat je daarna  zelfs meerdere uren zonder eten kan zonder je futloos te voelen.

2. Verhoog je zout en water inname

Zoals eerder genoemd zijn een tekort aan water en zout een van de voornamelijke oorzaken van veel van de symptomen van de keto griep. Het verhogen van je inname van beiden kan dus zeker voor verlichting van de genoemde symptomen zorgen. Als je gedurende de eerste dagen tot weken hoofdpijn, lusteloosheid, misselijkeheid, duizeligheid, of andere van de genoemde symptomen ervaart, is het aan te raden om een glas water te drinken met een halve theelepel zout erin vermengd. Dit zou ervoor moeten zorgen dat je symptomen binnen 15 tot 30 minuten verminderen.

Als het nodig is kan je dit ook twee keer per dag doen. Als alternatief zou je ook een kopje bouillon klaar kunnen maken. Eventueel kan je er ook een theelepel gezouten boter in vermengen. Verder is het essentieel om genoeg water te drinken. Hoe groter je bent, hoe meer water je zal verliezen in de eerste dagen tot weken van het keto dieet. Een richtlijn is om minimaal 2 liter water, thee, of koffie binnen te krijgen in de eerste weken. Probeer echter niet te veel caffeine binnen te krijgen, hoeveelheden vanaf 3 tot 4 koppen kunnen juist bijdragen aan het verlies van water en zout.

3. Tragere transitie

Voel je je na de genoemde twee tips nog steeds futloos? Probeer dan de snelheid van de verandering van energiebron te verlagen.
Je kan proberen om in de eerste dagen meer koolhydraten te eten. Probeer je dan te richten op 20 tot 50 gram per dag. Het eten van meer koolhydraten kan de snelheid van je gewichtsverlies en gezondheidsvoordelen verlagen, maar daarbijkomend ook drastisch de symptomen van de keto griep verminderen.
Als je eenmaal gewend bent aan het koolhydraatarme dieet kan je langzaam de switch maken naar het keto dieet. Je kan dan zelf uitmaken of je het fijn vind om onder de 20 gram of dat je liever tussen de 20-50 gram koolhydraten eet. Ook 20-50 gram koolhydraten kunnen namelijk bijdragen aan gewichtsverlies en een verbeterde gezondheid.

4. Voorzichtig met zware fysieke inspanning

Voorstanders van het keto dieet zijn vaak van de mening dat het ze energie geeft en hun uithoudingsvermogen verbeterd. Te veel en te zware fysieke inspanning in de eerste dagen en weken van het dieet kan echter leiden tot versterking van de symptomen van de keto griep.
Wandelen, stretchen of lichte yoga-oefeningen zouden geen probleem moeten zijn. Zwaardere activiteiten zullen alleen maar meer lichamelijke stress opleveren, het lichaam heeft het al zwaar genoeg met de transitie. Na de eerste paar weken kan je langzaam de intensiteit van je activiteiten weer verhogen.

5. Zorg voor een goede slaap

Een goede nachtrust is in de transitieperiode bijna heilig. De kwaliteit van je nachtrust is namelijk erg belangrijk in het reguleren van de aanmaak van het stresshormoon cortisol. Als je uitgerust aan een nieuwe dag begint is de cortisolproductie namelijk een stuk lager dan na een slechte nachtrust. Om de kwaliteit van je slaap te verbeteren kan je de volgende stappen ondernemen:

  • 1 uur voor het slapen gaan niet meer op een beeldscherm kijken. Pak bijvoorbeeld een boek om te lezen of neem een bad.
  • Zorg voor een goede temperatuur. Een te warme kamer kan je nachtrust verstoren.
  • Zorg dat je cafeïne-houdende dranken alleen in de ochtend of vroege middag drinkt
  • Houd een regelmatig slaappatroon aan. 

Snel en makkelijk afvallen met de Keto Revolutie?

In dit artikel heb je gelezen wat de keto-griep is. Volgens vele wetenschappelijke studies is het volgen van het keto-dieet dé manier om snel en gezond af te kunnen vallen. In de Keto Revolutie kun je precies lezen hoe je jouw extra pondjes kunt verliezen en er af kunt houden door informatie, vele tips en heerlijke recepten.

Klik hier om meer informatie te lezen over de Keto Revolutie. Al meer dan 2000+ personen zijn je voorgegaan!

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is keto-ad-onder-artikel.png
fruit voor keto-dieet

Previous Post

12 soorten fruit die je tijdens het keto dieet kunt eten

Next Post

Acacia vezels in een goed dieet

acacia vezels