De Nummer 1 in Keto en Intermittent Fasting

Welk type intermittent fasting past het beste bij mij?

  • Door: Chris
  • Datum: augustus 27, 2021
  • Leestijd: 7 min.

Er zijn vele soorten Intermittent Fasting die allemaal hun voor en nadelen hebben. Nu zul je je afvragen: Welk type Intermittent Fasting past het beste bij mij? We zetten 10 soorten Intermittent Fasting voor jou op een rij.

Intermittent fasting schema #1: 16/8

Het 16/8 schema is waarschijnlijk de meest populaire methode omdat het vrij eenvoudig is toe te passen, zowel op dagelijkse routine als op sociaal vlak.

Bij deze methode vast je gedurende 16 aaneengesloten uren waarna je een tijdsbestek hebt van 8 uur waarbinnen je mag eten.

Deze cyclus herhaal je in principe iedere dag van de week maar je bent natuurlijk vrij om deze cyclus in bijvoorbeeld het weekend los te laten.

Voor het 16/8 schema hoef je alleen maar het ontbijt over te slaan. De lunch kan je gewoon samen met je collega’s nuttigen en het avondeten doe je gewoon met de rest van het gezin.

Stel je eet om 18 uur het avondeten dan kan je tot 20 uur eventueel nog een tussendoortje of een nagerecht nemen. In de ochtend sla je het ontbijt over en om een uurtje of 12 verbreek je de vastenperiode met een lunch. Je hebt dan 16 uur gevast.

Na de lunch kan je wachten met eten tot het avond eten maar je mag in de middag ook nog een tussendoortje nemen, mocht je daar behoefte aan hebben.

Bij dit schema is het de bedoeling dat je 2 of maximaal 3 eetmomenten per dag hebt. Het is niet de bedoeling dat je ieder uur iets gaat lopen snacken omdat het toch je eetperiode is.

Het 16/8 schema is een geschikte methode om mee te beginnen. Je begint dan bijvoorbeeld met 12 uur vasten waarna je iedere week een uur langer vast totdat je 16 aaneengesloten uren hebt.

Intermittent fasting schema #2: 24 uur vasten

Bij dit schema ga je één of tweemaal per week vasten voor een periode van 24 aaneengesloten uren. Als je bijvoorbeeld maandagavond om 18 uur hebt gegeten dan is je volgende eetmoment dinsdagavond 18 uur.

Je kunt er ook voor kiezen om van ontbijt naar ontbijt of om van lunch naar lunch te vasten. Waar je je prettig bij voelt, het effect is hetzelfde.

Als je deze methode toepast om af te vallen dan is het belangrijk dat je op de dagen dat je eet niet meer gaat eten dan je normaal gesproken zou doen.

Als je niet gewend bent om te vasten dan is het wel pittig om gelijk te beginnen met een vastenperiode van 24 uur. Je kunt beter beginnen met een vastenperiode van 14 tot 16 uur waarna je dit iedere keer verder oprekt.

Intermittent fasting schema #3: het 5:2 dieet

Bij dit schema eet je 5 dagen per week normaal en heb je niet echt vastendagen maar 2 dagen met een calorierestrictie.

Technisch gezien is dit niet echt een vorm van intermittent fasting.

De 2 dagen van calorierestrictie mogen geen opeenvolgende dagen zijn. Je neemt bijvoorbeeld donderdag en zondag om te vasten.

Het is de bedoeling dat mannen 600 kcal en vrouwen 500 kcal eten op de ‘vastendagen’.

Intermittent fasting schema #4: het Warrior Diet

Deze vorm van intermittent fasting is echt gebaseerd op hoe de oermens at.

Tijdens de jacht vond men waarschijnlijk fruit en groenten welke men plukte en at terwijl men aan het jagen was.

Je mag daarom gedurende de dag wel kleine porties fruit en rauwe groenten eten. Waarna je in de avond één grote maaltijd eet, op het moment dat onze voorouders terugkeerde van een geslaagde jacht zeg maar.

Je hebt bij het Warrior Diet een tijdsbestek van 4 uur waarin je echt mag eten. Fruit en rauwkost eet je in de vastenperiode.

Bij deze vorm van intermittent fasting wordt het ook aangemoedigd om je voedsel keuzes af te stemmen op wat de oermens at zoals met het Paleo dieet wordt gedaan. Dit betekent o.a. veel vlees maar geen granen, zuivel en bewerkt eten.

Intermittent fasting schema #5: af en toe een maaltijd overslaan

Om te vasten hoef je natuurlijk helemaal niet een methode of een schema te hebben. Je kunt ook gewoon zo nu en dan een maaltijd overslaan, net hoe het uitkomt en of je trek hebt.

Druk op het werk en je moet overwerken? Waarom zou je moeilijk doen en eten gaan bestellen? Sla gewoon het avondeten over.

Laat uit bed en eigenlijk niet echt tijd voor het ontbijt? Sla het ontbijt over en wacht tot de lunch met eten.

Tijd voor het avondeten maar geen trek? Sla het avondeten dan eens over.

Bij deze ‘methode’ eet je alleen als je honger hebt en niet meer ‘op de klok’ zoals je gewend bent.

Het nadeel van deze methode is dat je wel ongemerkt een week of langer kan hebben waarin geen enkele maaltijd wordt overgeslagen en je dus geen periode hebt waarin gevast wordt.

Intermittent fasting schema #6: om de dag

Bij dit schema heb je om-en-om een dag waarop je vast welke je afwisselt met een dag waarop je mag eten.

Deze vorm van intermittent fasting wordt gek genoeg in de meeste studies onderzocht terwijl dit schema in de praktijk helemaal niet populair is.

Een variant op dit schema is dat je op je vastendag een calorierestrictie aanhoudt van 500 kcal per dag (of 1/5 deel van de normale dagelijkse calorieënbehoefte). Op je eetdag eet je vervolgens normaal.

De extreemste variant op dit schema is dat je op de vastendag helemaal niets eet wat ik voor beginners zou willen afraden. Deze methode is vrij zwaar en voor de meeste mensen moeilijk voor lange tijd vol te houden. Dit type Intermittent Fastingis wel ideaal als je in korte tijd veel wilt afvallen.

Nadat je streefgewicht is bereikt kan je naar een mildere vorm van intermittent fasting overstappen zoals de 16/8 methode. Dit om met speels gemak op gewicht te blijven en te blijven profiteren van de vele gezondheidsvoordelen.

Intermittent fasting schema #7: Fast-5 Diet

In een periode van één dag, dus 24 uur, mag er alleen maar gegeten worden binnen een tijdsduur van 5 uren. Deze 5 uren moeten natuurlijk wel zonder onderbrekingen zijn.

In het meest ideale geval, ligt deze eetperiode tussen de 3 uur ’s middags en 8 uur ’s avonds. Deze voorkeur komt voort uit de constatering dat de oermens hetzelfde patroon had: overdag moest er gejaagd en verzameld worden, aan het eind van de middag keerde men terug van de jacht waarna er gegeten kon worden.

Het Fast-5 Diet lijkt op het Warrior Diet. Bij Fast-5 heb je 5 uur om te eten en bij het Warrior diet 4 uur. Een belangrijk verschil is echter dat je bij het Warrior Diet overdag fruit en rauwkost mag eten en het je voorschrijft wat je mag eten.

Intermittent fasting schema #8: één maaltijd per dag

Deze manier van vasten is dagelijks. Gedurende de dag eet je maar één maaltijd. De rest van de dag moet je natuurlijk wel blijven drinken. De voorkeur gaat uit naar kruidenthee en/of water.

Dit noemen we trouwens het OMAD dieet, wat staat voor One Meal A Day.

Je zult begrijpen dat deze vorm van intermittent fasting vrij pittig is. Deze vorm is dan ook niet geschikt voor beginners op het gebied van vasten.

Ook bodybuilders hebben vaak moeite met deze vorm van intermittent fasting, dit omdat het ze vaak niet lukt om in één maaltijd voldoende eiwitten en koolhydraten naar binnen te werken. Het zal voor de meeste al moeilijk genoeg zijn om alle macronutriënten in twee maaltijden naar binnen te werken.

Intermittent fasting schema #9: gematigde vorm van vasten

Bij deze vorm heb je gedurende de week één tot drie vastendagen. Deze vastendagen zijn wel minder strikt dan de andere vormen. Gedurende deze vastendagen eet en drink je wel, maar qua calorieën zeer laag.

In de meeste gevallen drink je dan bijvoorbeeld alléén maar smoothies. Let wel: drink groente-smoothies en beslist géén fruit-smoothies!

Bij deze vorm van intermittent fasting zal je met de smoothies wel een lichte metabole reactie uitlokken. In groenten zitten kleine hoeveelheden koolhydraten. Hierdoor zal je niet volledig profiteren van de veranderingen in je hormoonhuishouding.

Omdat je wel een grote calorierestrictie creëert zal je met dit schema wel goed kunnen afvallen. Deze methode is minder gunstig voor het ontwikkelen van spiermassa omdat je niet optimaal zal profiteren van de aanmaak van menselijk groeihormoon.

Intermittent fasting schema #10: 36 uur vasten

Bij de vorm eet je 36 aaneengesloten uren niets. Je eet dan bijvoorbeeld op maandag je avondeten om 19 uur waarna je pas op woensdagochtend 7 uur je ontbijt weer eet. Je hebt dan 36 uur gevast. Dit doe je eenmaal per week.

Dit schema is geschikt om in korte tijd veel vet te verbranden en niet geschikt voor beginners.

Meer schema varianten

De hier genoemde intermittent fasting protocollen zijn de meest toegepaste methoden maar er zijn in principe oneindig veel varianten te bedenken. Zo zijn er ook mensen welke zo nu en dan 2 of 3 opeenvolgende dagen vasten. Zolang je niet langer dan 60 uur vast hoef je niet bang te zijn dat je stofwisseling in spaarstand raakt.

Kies een vorm van intermittent fasting welke goed in je dagschema past en waar je je goed bij voelt. Deze vorm kan je desgewenst nog wat aanpassen aan je persoonlijke voorkeuren en dagindeling.

Snel en makkelijk afvallen met de Keto Revolutie?

In dit artikel heb je gelezen welke soorten Intermittent Fasting er zijn en welk type het beste bij jou zou passen. Volgens vele wetenschappelijke studies is het volgen van het keto-dieet in samenwerking met Intermittent Fasting dé manier om snel en gezond af te kunnen vallen. In de Keto Revolutie kun je precies lezen hoe je jouw extra pondjes kunt verliezen en er af kunt houden door informatie, vele tips en heerlijke recepten.

Klik hier om meer informatie te lezen over de Keto Revolutie. Al meer dan 2000+ personen zijn je voorgegaan!

keto dieet gevaarlijk

Previous Post

Is het keto dieet gevaarlijk?

Next Post

Hoe kan ik Intermittent Fasting volhouden? 3 tips

intermittent-fasting