De Nummer 1 in Keto en Intermittent Fasting

Welk type melk is het gezondst?

  • Door: Chris
  • Datum: september 5, 2021
  • Leestijd: 8 min.

Melk – Het is een hoofdbestanddeel van de mens sinds 10.000 voor Christus toen nomadische herders besloten te stoppen met zwerven en zich te vestigen. Je bent er ongetwijfeld mee opgegroeid aan de ontbijttafel. Maar heb je de nieuwe spelers in de melkwereld opgemerkt? De zuivelafdeling bevatte vroeger uitsluitend koemelk, maar nu zie je een enorme verscheidenheid aan melk gemaakt van o.a. noten, zaden en granen. Dus je zult je waarschijnlijk afvragen welke melk het gezondst is.

Simpel gezegd, de gezondste melk voor je lichaam hangt af van je smaakvoorkeuren, unieke doelen en voedingsbehoeften. Dus, of je nu meer plantaardig voedsel probeert te eten of meer eiwitten nodig hebt, houd daar rekening mee wanneer je winkelt voor de gezondste melk. Maar laten we de verschillende soorten melk bespreken en waarom u ze misschien wilt drinken. 

Koeienmelk

De combinatie van melk met ontbijtgranen heeft ervoor gezorgd dat koemelk al generaties lang een hoofdbestanddeel van het ontbijt is. Misschien herinnert u zich in de jaren tachtig de publieke campagne om meer melk te drinken omdat het ‘goed voor het lichaam deed’. Het hoge eiwit-, vitamine- en mineraalgehalte kan inderdaad gunstig zijn voor het opbouwen van sterkere botten en spieren, maar koemelk is misschien niet voor iedereen de juiste melk .

Pluspunten

Koemelk bevat 8 gram eiwit per portie en is een bron van kalium en calcium. De meeste koemelk is verrijkt met vitamine A en D om je botten gezond te houden en een optimale groei te ondersteunen. 

Maakt u zich zorgen over het verzadigde vet in melk en vraagt u zich af of dit uw risico op hartaandoeningen kan verhogen? Het laatste onderzoek naar dit onderwerp toont aan dat vet in koemelk niet geassocieerd is met de ontwikkeling van hartziekten. Andere voedingsfactoren, zoals hoeveel suiker, transvet en bewerkte voedingsmiddelen u eet, zijn meer indicatief voor het risico op hart- en vaatziekten. 

Nadelen

Als u probeert af te vallen, is koemelk misschien niet uw beste optie . Het bevat meer calorieën en suiker dan de meeste ongezoete plantaardige melk. Het bevat 80-150 calorieën per portie, afhankelijk van het vetgehalte dat u kiest, 12 gram koolhydraten en 5 gram suiker per portie. 

U kunt moeite hebben met het verteren van een van de suikers in koemelk, ook wel lactose genoemd. Als je jong bent, maakt je lichaam een ​​enzym aan, lactase genaamd, om je te helpen lactose te verteren. Naarmate u ouder wordt, maakt uw lichaam vaak minder van het enzym aan en kunt u lactose-intolerantie ontwikkelen. Als u last heeft van een opgeblazen gevoel, winderigheid of maagkrampen na het drinken van koemelk, kunt u een intolerantie hebben. U moet “lactosevrije” melk met toegevoegd lactase-enzym kiezen of in plaats daarvan plantaardige melk proberen.  

Je hebt misschien gehoord van de groeihormonen, zoals rbST, die aan koeien worden gegeven om de melkproductie te verhogen. De FDA heeft verklaard dat er ” geen significant verschil is tussen melk van rbST-behandelde en niet-rbST-behandelde koeien”, maar als u zich zorgen maakt, kunt u biologische melk overwegen die is geproduceerd zonder het gebruik van groeihormonen. 

Plantaardige melk

Plantaardige melksoorten zijn de laatste tijd populairder geworden omdat ze andere smaken en voedingsstoffen bieden dan gewone koemelk. In de afgelopen jaren zijn melkalternatieven geëxplodeerd op de markt, waardoor je veel meer opties hebt om uit te kiezen.

Je kunt veel soorten plantaardige melk vinden, waaronder amandel-, soja- of havermelk. Plantaardige melk heeft verschillende gezondheidsvoordelen, afhankelijk van de ingrediënten. Deze opties zijn geweldig als je veganist bent, lactose-intolerant bent of als je de voorkeur geeft aan alternatieve melkopties. 

Notenmelk

Amandelen, cashewnoten en macadamianoten worden vaak gebruikt om melk te maken. Je kunt thuis notenmelk maken door noten met water te mengen en vervolgens de vaste stoffen weg te zeven om een ​​romige, smaakvolle vloeistof te creëren die qua uiterlijk en textuur lijkt op koemelk. 

Commerciële versies kunnen extra ingrediënten bevatten zoals vitamine D en calcium voor verrijking, of voedseladditieven zoals guargom of carrageen voor een verbeterde textuur of smaak.

Notenmelk is veganistisch en lactosevrij, maar is mogelijk niet geschikt voor u als u een notenallergie heeft. 

Pluspunten

Notenmelk bevat veel minder koolhydraten en suiker dan koemelk. Ongezoete varianten bevatten meestal minder dan één gram koolhydraten per portie en zijn vrij van suiker. Ook bespaar je calorieën als je koemelk ruilt voor notenmelk. Ongezoete notenmelk bevat tussen de 30-45 calorieën per portie. 

Amandelmelk biedt extra in vet oplosbare vitamines zoals vitamine E, en in de winkel gekochte notenmelk wordt meestal verrijkt met vitamines en mineralen om u te helpen aan uw dagelijkse voedingsbehoeften te voldoen. 

nadelen

Notenmelk bevat meestal veel minder eiwitten en bevat ongeveer één gram eiwit of minder per portie. Onlangs zijn er echter nieuwe variëteiten op de markt die plantaardig eiwit uit erwten hebben toegevoegd om u te helpen meer eiwitten uit uw plantaardige melk te halen.

U moet het etiket controleren wanneer u notenmelk koopt. Zoek naar toegevoegde suikers of andere toevoegingen die u misschien wilt vermijden. Een blik op de ingrediëntenlijst kan u helpen ongewenste ingrediënten te vermijden en de beste merkkeuze te maken.

Soja melk

Sojamelk is een van de meest populaire melkalternatieven vanwege de van nature zoete smaak en het hogere eiwitgehalte. Het is gemaakt door sojameel en water te combineren, dus het is niet geschikt voor u als u een soja-allergie heeft. 

Pluspunten

Sojamelk bevat bijna net zoveel eiwit per portie als koemelk en heeft het hoogste eiwitgehalte van alle plantaardige melk. Soja-eiwit is een “compleet eiwit”, wat betekent dat het alle negen essentiële aminozuren bevat. Als je veganist bent, kun je sojamelk overwegen als een manier om je te helpen meer eiwitten in je maaltijden te krijgen. 

Ongezoete sojamelk bevat minder koolhydraten dan koemelk en bevat gezonde onverzadigde vetten en isoflavonen die uw hart ten goede kunnen komen . Sojamelk is een natuurlijke bron van vitamine A, kalium en calcium. Verrijkte sojamelk zorgt voor extra calcium en vitamine D. 

nadelen

De meeste soja in de VS wordt gekweekt uit genetisch gemodificeerde organismen (GGO’s). Hoewel er meer onderzoek moet worden gedaan naar de langetermijneffecten van GGO-soja, wil je misschien bij het drinken van biologische variëteiten blijven als je je zorgen maakt. 

Net als notenmelk bevatten veel soorten sojamelk suiker, emulgatoren, gommen of andere toevoegingen om de smaak en textuur te verbeteren. Lees de etiketten om u te helpen een weloverwogen aankoop te doen.

Hennep Melk

Je kunt hennepmelk maken door hennepzaden te mengen met water. Maak je geen zorgen; hennepzaden bevatten geen THC , het psychoactieve ingrediënt in cannabis. Je wordt niet “high” of zakt niet voor een drugstest als je hennepmelk drinkt. 

Pluspunten 

Hennepzaden produceren melk die rijk is aan omega-3-vetten, ijzer, vitamine E en andere heilzame voedingsstoffen. Hennepmelk bevat wat eiwit (ongeveer 2-5 gram per portie, afhankelijk van het melkmerk) en bevat geen koolhydraten. De combinatie van gezonde vetten en eiwitten kan hennepmelk tot een vullende drank maken, een geweldige optie als je probeert af te vallen of minder koolhydraten te eten.

Nadelen

Hennepmelk heeft een sterkere smaak waar je misschien niet van geniet. Als je de smaak van hennepzaden niet lekker vindt, is deze melk misschien niet de beste keuze voor jou. 

Veel soorten zijn gezoet met toegevoegde suikers en andere ingrediënten om de smaak te maskeren. Het kan moeilijk zijn om een ​​ongezoete variëteit aan hennepmelk te vinden zonder een speciale bestelling in uw winkel te doen. 

Havermelk

Deze recente toevoeging aan de melkmarkt is een mix van haver en water, gezeefd om een ​​gladde vloeistof te creëren. De haver kan rauw of geroosterd zijn voordat hij wordt gemengd om de melk een andere smaak te geven. 

Pluspunten

Havermelk, zoals rijstmelk en andere op granen gebaseerde melkopties, is geweldig als je last hebt van veel voorkomende allergieën zoals noten of soja. Havermelk heeft een fantastische, milde smaak waardoor het een heerlijke toevoeging is aan dranken en recepten. 

Nadelen

Havermelk bevat veel koolhydraten en weinig eiwitten, waardoor het meer calorieën en minder vullend is dan veel andere melkopties. Het is misschien geen goede keuze als u probeert uw inname van koolhydraten te verlagen of als u problemen heeft met de bloedsuikerspiegel. 

Bijna alle in de winkel gekochte versies van havermelk bevatten toegevoegde olie en suiker om de smaak en textuur te verbeteren. Het kan moeilijk zijn om een ​​merk te vinden dat geen additieven bevat. Als je van de smaak houdt, kun je overwegen om thuis je eigen havermelk te maken.  

Welke melk is voor jou?

Als je nog steeds aan het twijfelen bent welke melk je moet proberen, overweeg dan deze zij-aan-zij vergelijking van verrijkte, ongezoete melk die je in de supermarkt kunt vinden. 

Type*CalorieënKoolhydratenVetEiwitVitamine DCalcium
Koeienmelk90-150**12g0-5g8g25%20%
Amandelmelk301g2,5g1g25%45%
Cashewmelk251g2g<1g25%45%
Sojamelk803g4g7g15%20%
Hennepmelk600g4.5g3g40%20%
Havermelk607g3g1g15%35%
Rijstmelk7011g2,5g0g25%25%

*Deze waarden verschillen per merk en zijn gemiddelden van gewone, verrijkte en ongezoete producten in de VS. 

**Afhankelijk van het vetgehalte (magere, 1%, 2% of volle melk) 

Welke melk heeft de meeste voordelen?

De melk die u kiest, moet u helpen allergieën en intoleranties te voorkomen, de juiste hoeveelheid voedingsstoffen bevatten die u nodig heeft om uw doelen te bereiken, en natuurlijk goed smaken. U moet misschien een paar verschillende soorten of merken proberen voordat u uw favoriet vindt, maar met zoveel opties op de markt, vindt u vast en zeker een melk die aan al uw behoeften voldoet. 

Klaar om het lichaam van je dromen te bouwen?

In dit artikel heb je gelezen welke melk het beste is voor jou om te drinken. Melk kun je uiteraard ook gewoon drinken tijdens Intermittent Fasting. Volgens vele wetenschappelijke studies is het volgen van Intermittent Fasting dé manier om snel en gezond af te kunnen vallen. Het enige wat jij nu nog nodig hebt is een goed trainingsschema. Wil je gaan voor een gespierd lichaam en laag vetpercentage? Dan is het Droog Trainen Protocol ideaal voor jou! Met behulp van het Droog Trainen Protocol kun je binnen 8 tot 16 weken effectief je vetpercentage verlagen voor ​een strakker, sterker en gespierder lichaam (​zonder jojo effect!)

Klik hier om meer informatie te lezen over het Droog Trainen Protocol. Al meer dan 2000+ personen zijn je voorgegaan!

keto dieet wat mag je niet

Previous Post

Keto dieet: Wat mag je niet eten?

Next Post

De waarheid over melk: Is het goed voor je?

is melk gezond