De Nummer 1 in Keto en Intermittent Fasting

Welke mineralen heb je nodig bij een Keto dieet?

  • Door: Chris
  • Datum: augustus 27, 2021
  • Leestijd: 4 min.

Start je met een ketogeen dieet? Dan kom je vaak al snel de term ‘mineralen’ of ‘elektrolyten’ tegen. Maar, waarom zijn mineralen dan zo belangrijk tijdens een keto-dieet en welke mineralen heb je nodig? En hoe zorg ik dat ik voldoende binnenkrijg? In deze blog geven we je antwoord op deze vragen!

Wat zijn mineralen?

Mineralen zijn net als vitamines essentiële stoffen voor je lichaam. Planten en dieren nemen deze vanuit de grond of hun voedingsmiddelen op, waardoor ze ook weer in onze voeding terecht komen. En dat is maar goed ook! We kunnen ze namelijk niet zelf maken.

Enkele van deze mineralen worden ook elektrolyten genoemd, doordat ze elektriciteit geleiden wanneer de stof in water is opgelost. Enkele van deze elektrolyten zijn natrium, kalium, magnesium, calcium en fosfaat. Hierin is een goede balans van belang, omdat deze met elkaar interacteren.

Belangrijke functies van mineralen

Alle mineralen en elektrolyten hebben een eigen belangrijke functie binnen ons lichaam. Zo draagt magnesium bijvoorbeeld bij aan een goede werking van de spieren, ondersteunt kalium een goede vochtbalans en helpt natrium bij een goede werking van het zenuwstelstel. Elk mineraal en elektrolyt heeft op die manier verschillende werkingen en zijn daardoor van belang voor tientallen, zo niet honderden processen in je lichaam!

Waarom heb ik meer mineralen nodig tijdens een keto dieet?

Bij een koolhydraatrijk dieet slaat je lichaam glycogeen op. Hierbij slaat het automatisch veel water op. Wanneer je dus switcht naar een ketogeen dieet, is deze opslag er ineens niet meer. Hierdoor verliest je lichaam meer vocht én met dat vocht veel mineralen. Het is dus belangrijk om deze terug aan te vullen voor een goede mineralenbalans in het lichaam.

Welke mineralen heb ik extra nodig bij keto?

De mineralen waar je bij een ketogeen dieet extra op moet letten zijn natrium, kalium en magnesium. Heel soms ontstaat ook de discussie over calcium, maar in vrijwel alle gevallen krijg je dit voldoende binnen bij een goed geformuleerd en gebalanceerd ketogeen dieet.

Natrium

Over het algemeen gaan mensen bij een ketogeen dieet meer natuurlijke producten eten, waardoor bewerkte producten beperkt worden. Dit heeft natuurlijk heel veel voordelen, maar zorgt mede door het extra vochtverlies voor een tekort aan natrium.

Een tekort aan natrium kan leiden tot:

  • Slaperigheid
  • Hoofdpijn
  • Concentratieproblemen
  • Verwardheid

Natrium is gelukkig heel makkelijk terug aan te vullen! Doe wat extra zout op je maaltijden, bij voorkeur mineraalrijk zout zoals himalaya-zout. Je lichaam is grotendeels in staat om zelf aan te geven of je te veel of te weinig zout binnenkrijgt. Zo kun je namelijk trek krijgen in een zoutige hap/snack, maar ook proeven wanneer iets té zout is.

Magnesium

Een ander belangrijk mineraal is magnesium. Onder andere goed voor de hormoonhuishouding, spierwerking en energievoorziening. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is 350mg, maar het kan dus dat je mogelijk extra nodig hebt tijdens een ketogeen dieet.

Een tekort aan magnesium kan leiden tot:

  • Lusteloosheid of vermoeidheid
  • Kramp in de spieren
  • Geïrriteerdheid
  • Maagpijn
  • Hartritmestoornissen

Magnesium vind je onder andere terug in pompoenzaad, avocado’s, pure chocolade, spinazie, makreel, amandelen, hennepzaad, rucola en snijbiet.

Kalium

Kalium is het laatste belangrijke mineraal waar je extra je aandacht op moet vestigen. Zo is kalium belangrijk voor een goede spierwerking, ondersteunt het een gezond hart- en vaatsysteem en een goede vochtbalans.

Een tekort aan kalium kan leiden tot:

  • Darmproblemen
  • Lusteloosheid of vermoeidheid
  • Spierkrampen of zenuwtrekjes
  • Tintelingen of een verdoofd gevoel
  • Licht in je hoofd
  • Hoge bloeddruk

Kalium vind je onder andere terug in avocado’s, spinazie, zalm, broccoli, amandelen, spruiten, champignons, courgette, pompoenzaad en oesters.

Kan ik te veel mineralen binnenkrijgen?

Ja! Ook dat kan. Zo is de geadviseerde dagelijkse hoeveelheid voor natrium 1.5 gram, die van magnesium 350 mg en die van kalium 3500 mg. Voor magnesium is er een maximum van 250 mg voor supplementen van toepassing, zo kan een teveel bijvoorbeeld leiden tot diarree. Deze bovengrens is echter wél gebaseerd op normale voeding vanuit de schijf van vijf en houdt geen rekening met een ketogeen dieet. Luister hierdoor naar je lichaam of ga in overleg met bijvoorbeeld je huisarts wanneer je klachten ondervindt!

Eerder hebben we het al eens over de inname van voldoende natrium (zout) gehad. Zo wijzen verschillende studies zelfs uit dat je mogelijk (veel) meer nodig hebt dan aanbevolen! 

Supplementen ter ondersteuning

Een makkelijke manier om je lichaam van mineralen te voorzien is door een supplement ter ondersteuning in te zetten. Als we naast voeding één ding zouden mogen adviseren tijdens een ketogeen dieet dan is het de ondersteuning van de mineralenbalans.

Snel en makkelijk afvallen met de Keto Revolutie?

In dit artikel heb je gelezen welke mineralen je nodig hebt bij een Keto dieet. Volgens vele wetenschappelijke studies is het volgen van het keto-dieet dé manier om snel en gezond af te kunnen vallen, bovendien heeft het volgen van een keto-dieet nog talloze andere gezondheidsvoordelen. In de Keto Revolutie kun je precies lezen hoe je jouw extra pondjes kunt verliezen en er af kunt houden door informatie, vele tips en heerlijke recepten.

Klik hier om meer informatie te lezen over de Keto Revolutie. Al meer dan 2000+ personen zijn je voorgegaan!

migraines verhelpen

Previous Post

Migraines verhelpen met het keto dieet

Next Post

Invloed van Intermittent Fasting op de hersenen

invloed intermittent fasting op hersenen